Recruitment marketingstrategie
chevron-right
chevron-right

Recruitment marketing: vind in 7 stappen je droomkandidaat

Recruitment marketing: vind in 7 stappen je droomkandidaat

Je kent het wel. Het tijdperk van het gouden horloge. Je opa of vader kreeg er nog een bij zijn pensioen na 40 jaar trouwe dienst bij een werkgever. Tegenwoordig is dat niet meer zo vanzelfsprekend. Veel werknemers kijken liever na een paar jaar weer verder rond of blijken toch niet goed te passen binnen een organisatie. Daarom is recruitment marketing in het leven geroepen. De juiste persoon op de juiste plek.

Jarenlang werden de meeste werknemers gevonden door een oproep in de krant of een vacaturetekst die redelijk standaard was. Alleen daarmee vind je wel een kandidaat, maar niet dé kandidaat. Grote kans dat er veel mensen reageren die eigenlijk helemaal niet bij je organisatie passen. In deze blog lees je hoe je recruitment marketing in kunt zetten om je organisatie zo te profileren dat je de juiste werknemers vindt.

Recruitment marketing in de basis

Het doel van recruitment marketing is dus ervoor zorgen dat de juiste kandidaat op de juiste plek komt. Recruitment marketing gaat een stap verder dan een goede vacaturetekst schrijven. Sterker nog, het begint al ver voor dat moment! Recruitment marketing bestaat uit alle strategieën en tactieken die een organisatie inzet om potentiële kandidaten te vinden en te verleiden. Hoe doe je dat precies? Dat leggen we je uit!

Hoe zet je recruitment marketing in

Als organisatie wil je dat prospects je op een bepaalde manier zien. Dit zorgt er namelijk voor dat ze interesse in je bedrijf gaan tonen of klant bij je worden. Voor kandidaten werkt dit net zo. Prospects overwegen alleen om bij jou te gaan werken als ze positief staan tegenover hoe jij je profileert als bedrijf. Wij geven je verschillende stappen die helpen je droomkandidaat te vinden!

#stap 1: Bepaal je doel

Wat wil je bereiken? Wil je lagere cost per hire of meer kwalitatief goede sollicitanten? Door je dat af te vragen, kun je je vervolgstappen bepalen. Deze vragen zijn de start van je avontuur. Wees zo specifiek mogelijk in het bepalen van je doel!

#stap 2: Ken je doelgroep

Weet wie je voor je wilt hebben. Wie zijn de mensen die bij jouw bedrijf moeten gaan solliciteren? Daar beeld bij krijgen, is soms lastig. Ontwerp samen met iemand verschillende persona’s van jouw ideale kandidaten. Waar wonen ze? Zijn ze ervaren of starter? Wat vinden ze leuk?

#stap 3: Kijk naar je concurrenten!

Bijna ieder bedrijf heeft wel één of meer concurrenten. Kijk eens hoe zij hun kandidaten binnenslepen. Kijk naar de do’s en don’ts. Wat valt je op en wat werkt goed? Probeer niet te kopiëren wat zij doen. Jij bent als bedrijf uniek en dat mogen je kandidaten weten ook!

#stap 4: Marketing 101: de klantreis

Iedereen die een cursus, opleiding of ervaring heeft opgedaan binnen marketing kent dit wel. De klantreis. Het principe van de klantreis is echt marketing 101 maar wel cruciaal in het begrijpen van je doelgroep! Door te onderzoeken wat de stappen zijn die je kandidaten nemen richting hun sollicitatie (de candidate journey) kun je ontdekken waar je die kunt verbeteren en hoe je de kandidaat helpt jou als bedrijf te vinden.

#stap 5: Maak een funnel

Yes! Je hebt de sollicitant reis. Vacatureteksten schrijven en gaan! Dat is helaas niet helemaal waar. Door de klantreis in een funnel te gieten, kun je de kandidaat goed begeleiden in het proces naar de sollicitatie. De funnel bestaat uit vier fases en leidt uiteindelijk tot een aankoop of, in dit geval, een sollicitatie. Elke fase heeft zogeheten touchpoints waar je kandidaat in aanmerking komt met jouw bedrijf. Deze touchpoints helpen je kandidaat een beeld te vormen van je organisatie.

#stap 6: Maak content!

Je weet wat je wil, je kent de doelgroep, haar wensen en hebt in beeld wanneer de kandidaat jou bezoekt. Tijd voor content! Kies je kanaal en ga aan de slag. Maak je een video, een podcast, een blog (zoals deze dus) of een social post? Kijk wat bij jouw organisatie past en of het aansluit bij je kandidaat. Het zou jammer zijn als je 10 Facebook Ads klaar hebt staan terwijl je doelgroep loopt te TikTokken.

#stap 7: Testen tot je erbij neervalt

Je hebt je content gemaakt of geschreven. Nu is het tijd voor het plaatsen en je kunt de sollicitaties binnen laten stromen. Toch? Nee dus. Test je advertenties. Maak twee, drie of vier versies en kijk wat ze doen. Werkt de advertentie met het percentage beter of toch die ene waar we vertellen over het teamuitje? Ontdek wat je doelgroep wil weten en pas je content hierop aan. Zo vind je jouw droomkandidaat.

Recruitment marketing in het kort

Best veel tekst zo’n blog over recruitment marketing. Ben je het overzicht kwijtgeraakt of weet je even niet meer hoe het precies zat? Hier een korte samenvatting van wat jij moet weten:

Recruitment marketing is de marketing rond het werven van kandidaten en de manier waarop jij je als werkgever profileert. Dit helpt je de juiste kandidaten te vinden voor je bedrijf. Er zijn verschillende stappen die je neemt om dit goed in te zetten:

#stap 1: Bepaal je doel

#stap 2: Ken je doelgroep

#stap 3: Kijk naar je concurrenten!

#stap 4: Marketing 101: de klantreis

#stap 5: Maak een funnel

#stap 6: Maak content!

#stap 7: Testen tot je erbij neervalt

Als je dit goed inzet, heb jij binnen de kortste keren je droomkandidaat!

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar Cookieloze Tijdperk

Google Chrome is gestart met het blokkeren van Third-Party Cookies. Ben jij nog niet gestart met het cookieloze tijdperk? Bekijk ons on-demand webinar en ontdek de impact voor jou en welke oplossingen er zijn.