Ondanks de coronacrisis – en alle bijkomende maatregelen voor de volksgezondheid – zijn er toch kansen om je business draaiende te houden. Of zelfs om te groeien: voor sommige innovaties is de crisis een enorm vliegwiel. Deze concrete voorbeelden van kansen liggen er voor innovatieve ondernemers in de anderhalvemeter-economie.Â
Kansen voor de e-commerce en achterliggende logistiek
Door de afstandsmaatregelen zien online retailers, webshops en alle achterliggende logistieke partijen de vraag groeien. Bedrijven met voorheen fysieke producten en dienstverlening bieden dit nu online aan, zoals trainingen, of aan huis, zoals restaurants met een bezorgservice.
Ondernemer of marketeer, bedenk dit:
- Hoe kun jij je producten of diensten digitaal aanbieden?
- Welke upgrades zijn er mogelijk voor je bestaande e-commerce kanalen en hoe kun je die een boost geven?
De anderhalvemeter-economie biedt een vliegwiel voor innovaties
Voor specifieke innovaties of nieuwe ontwikkelingen zal de crisis een versnelling betekenen. Denk aan e-sports: niet alleen voetbalgames, maar ook online racen, wielrennen of hardlopen. Het biedt een versnelling voor digitaal je handtekening kunnen zetten, met keuzes in hoe sterk je de authenticatie van de wederpartij wilt hebben. Andere opkomende innovaties hebben ook meewind: politie-uniformen die niet alleen met een camera worden uitgerust, maar ook met infrarood om temperatuur te meten. Of drones die gepersonaliseerde levering in huis makkelijker en goedkoper maken. Voor digitaal vergaderen, waar nu veel meer gebruik van wordt gemaakt, geldt dezelfde versnelling.
Ondernemer of marketeer, bedenk dit:
- Op welke versnelling kan jouw business inspelen?
- Kun je de vraag naar producten en diensten die je normaal op een kantoor levert, ook thuis leveren?
- Kun je inspelen op nieuwe wensen en behoeftes van je kopers die de crisis heeft veroorzaakt?
Whitepaper: Je business-strategie voor een anderhalvemeter-economie
Welke invloed heeft de crisis op jouw business en marketing? En op welke kansen kun je inspelen om de crisis te doorstaan en om te kunnen ondernemen in de anderhalvemeter-economie? Inzichten daarvoor lees je in deze whitepaper. Inclusief een tool waarmee jij jouw strategisch antwoord op de crisis kunt bepalen.