Als marketeer AI inzetten
chevron-right
chevron-right

Marketing en AI – Je eerste 2 stappen om als marketeer artificial intelligence in te gaan zetten

Marketing en AI – Je eerste 2 stappen om als marketeer artificial intelligence in te gaan zetten

Een van de belangrijkste trends in marketing de komende jaren is zonder twijfel AI, Artificial Intelligence. In het eerste woord zit meteen de grootste valkuil, kunstmatig. Per definitie lastig in het marketingvak waar we persoonlijke benadering ook steeds belangrijker vinden (human2human). En een belangrijk trend naast ons neerleggen past ons niet. We willen niet de lantaarnaanstekers in onze branche zijn. “Elektriciteit….die trend waait wel over.”

Als marketeer AI inzetten

Maar hoe begin je aan Artificial Intelligence? Onze ervaring; met kleine stapjes. Het gestructureerd bewust verzamelen van data wat ons betreft de eerste stap.

Een paar voorbeelden:

  • verkoopcijfers per maand;
  • het aantal klanten of bezoekers in je winkel per dag.
  • het moment waarop je software intensiever gebruikt;
  • uit welke marketingbron, sales het meeste scoort;
  • branche of concurrentie omzet of churn cijfers.

De tweede stap is misschien wat lastiger, maar ook hier, klein beginnen helpt. Het toepassen van datamodellen die soms zelfstandig, soms met menselijke intelligentie, keuzes maken op basis van de data (denk aan waar of wanneer of bij welke doelgroep je jouw budget besteedt).

Een voorbeeld – weerafhankelijke Google budgetten

Door de combinatie van verkoopcijfers en historische weergebeurtenissen of weer statistieken kun je een interessant weer-omzetmodel maken. Je ziet bijvoorbeeld dat je meer of minder omzet hebt bij zonnig of regenachtig weer of juist minder van een bepaalde dienst of product verkoopt met koud weer. Met behulp van regressieanalyse kun je deze verbanden naar boven toveren.

Inzichten van Marketing analyse

De inzichten van zo’n analyse, koppel je vervolgens aan een Google bidding script die biedt op basis van deze inzichten. Het model kan een aantal dagen vooruit kijken, waarbij het weer of de temperatuur uiteindelijk jouw bod of budget bepaald. Marketing AI? Nog niet helemaal…het script maakt wel, binnen bepaalde bandbreedte, eigen keuzes en beslist over jouw portemonnee en het aantal klanten in je zaak of webshop.

In feite is het allemaal slechts voorgeprogrammeerde intelligentie. Zonder input kan een script geen beslissingen maken. Een belangrijke voorwaarde is data die is verzameld met dit soort toepassingen in gedachte. Hoe beter de data hoe beter het voorspellend vermogen.

Een voorbeeld van datacollectie en AI – IBM Watson

Het is de naam van een cognitief systeem waar je in menselijke taal mee kunt praten. Watson is zelflerend en kan enorme hoeveelheden informatie verwerken en kan dus advies geven. Een goed voorbeeld is op het gebied van oncologie. Daarover wordt enorm veel geschreven, onderzoeksresultaten, experimenten en behandelplannen. Watson kan deze data verwerken en een behandelplan voorstellen. Zie ook in dit voorbeeld het belang van goed gecategoriseerde data.

Een voorbeeld van creatieve AI

Een van gebieden waarvan gedacht werd dat kunstmatige intelligentie nooit zou betreden is creativiteit. Goed nieuws voor bureaus en hun klanten! Adobe is een heel eind onderweg met hun platform Sensei. Het levert content intelligentie (begrijpt wat een beeld is wat het moet doen), berekende creativiteit (kan een beeld bewerken op basis van het begrip wat het is) en de inzichten hoe gebruikers de content beoordelen waarop weer verbeteringen worden voorgesteld.

Moet ik dan al bang zijn voor mijn baan? Overbodig geworden door een marketing robot? Ik denk dat het zo’n vaart nog niet loopt, zelfs de meest intelligente AI robot Sofia, kan nu alleen nog gebruik maken van voorgeprogrammeerde intelligentie en datameren. (van de vraag volgorde moet je niet afwijken.)

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar Cookieloze Tijdperk

Google Chrome is gestart met het blokkeren van Third-Party Cookies. Ben jij nog niet gestart met het cookieloze tijdperk? Bekijk ons on-demand webinar en ontdek de impact voor jou en welke oplossingen er zijn.