Wat als je met griezelige precisie te weten kunt komen wat klanten (de)motiveert?

Hoe weet je dit van me? Hoe kom je aan deze informatie? Dit gaat mij te ver! De reacties wisselen, maar als ik dit laat zien, is iedereen zonder uitzondering verbaasd. En iedereen begrijpt ook meteen dat dit een enorme impact kan hebben op hoe bedrijven marketing, sales en service doen.

Iedereen een profiler

Wat als je iedereen zou kunnen begrijpen alsof je een psycholoog bent? Dan zou je precies weten hoe je het beste een gesprek kunt aangaan. Welke woorden je niet moet gebruiken. Of je lange, gedetailleerde mails moet schrijven. Of juist korte, zakelijke mails. Dan zou je precies weten waar mensen goed in zijn en wat ze moeite kost.

Stel je eens voor dat je dit allemaal zou kunnen met slechts een druk op de knop. En dat dit ook nog eens heel betaalbaar kan worden ingezet door elk bedrijf.

Mijn ervaring met deze krachtige tool

De afgelopen weken heb ik gewerkt met een innovatieve bigdatatool die mensen profileert op basis van hun aanwezigheid online. Het principe is makkelijk. Ik ga naar een LinkedIn-profiel, druk op een knop en krijg vervolgens een uitgebreid persoonlijkheidsprofiel gebaseerd op het DISC-model.

Ik weet vervolgens:

  • wat het voorkeursgedrag is van deze persoon;
  • waarmee ik rekening moet houden als ik in gesprek ga;
  • wat motiverend is voor hem of haar;
  • wat hem of haar energie kost;
  • hoe ik het beste een zakelijke meeting kan hebben met hem of haar;
  • hoe ik deze persoon het beste kan overtuigen;
  • hoe we het beste kunnen samenwerken;
  • welke chemie we hebben.

Nodig om sceptisch te zijn?

In eerste instantie was ik sceptisch. Maar in mijn salesgesprekken en gesprekken met klanten heb ik de proef op de som genomen. Ik zocht van tevoren de profielen op. Door te observeren en door aan het einde van het gesprek het profiel te laten zien kreeg ik een idee hoe accuraat de profielen zijn. Ik kreeg de reacties waarmee ik dit blog begon. Die reacties spreken boekdelen. De herkenning is groot. De makers claimen dat hun tool in 85 procent van de gevallen accuraat is. Ik vermoed dat ze er niet ver naast zitten.

Angst en ethiek

Als marketingpionier vind ik deze tool geweldig. Want hij helpt je anderen te begrijpen en dichter tot elkaar te komen. Opeens kunnen we mensen in de studio zich beter laten inleven in klanten. Ineens weten we veel beter welke kandidaten we kunnen verwachten op sollicitatiegesprekken. Ineens kunnen we sales empoweren om veel beter afgestemd een salesgesprek in te gaan.

Toch is de angst terecht. Want dit soort tools hebben natuurlijk ook een keerzijde.

Balans

Hoewel je er veel goed mee kunt doen, wordt het steeds makkelijker te manipuleren. Iets wat ik niet toejuich. Ik houd van valuebasedmarketing. Niet mensen continu interrumperen via de televisie of radio, maar echt iets waardevol bieden en de interactie aangaan. Zeg niet dat je geweldig bent, laat het zien. Niet vertellen, maar doen. En daar ligt misschien een antwoord.

Vroeger konden bedrijven met geld grote groepen mensen beïnvloeden. Niet veel veranderd? Het gaat er niet om dat de tool er is, het gaat er om hoe deze wordt gebruikt. Met een hamer kun je mensen vermoorden, maar daarvoor wordt die nauwelijks gebruikt. Meestal wordt een hamer gebruikt om er mooie dingen mee te timmeren.

“Behandel een ander zoals zij behandeld willen worden, niet zoals je zelf behandeld wilt worden”

Empathie. De andere sneller en beter begrijpen. Beter afgestemd zijn. En dus betere marketing, sales & service. Daar gaat het om.

Benieuwd naar een (online)demo van deze tool? Wat kan deze tool specifiek voor jouw bedrijf betekenen?

Laat het weten, ik zal met veel enthousiasme helpen! Je kunt me eventueel direct bereiken via robert@contentleaders.nl of 06 – 281 32 845