Marketeer, speel in op veranderend koopgedrag door de coronacrisis

In de anderhalvemeter-samenleving, de nieuwe normaal, wordt alles anders. De coronacrisis zal een grote en mogelijk blijvende impact hebben op onze economie en manier van werken. Dat geldt ook voor het koopgedrag. Voor ondernemers en marketeers liggen er kansen om daarop in te spelen. Hoe verandert het koopgedrag van jouw klanten in en na deze crisis?

Tijdens de crisis en in hersteltijd

B2C

Deze crisis maakt één ding duidelijk: individuele bedrijven en personen zijn meer verbonden met elkaar dan ooit. Het slot op de horeca, als onderdeel van de lockdown, betekent nul restaurantbezoeken. Dat betekent ook minder alcohol- en friet-consumptie. Aardappelboeren en bierbrouwers raken onder druk, en ook gerstboeren zullen omzet verliezen. Daardoor kunnen steeds meer mensen minder consumeren, waardoor de algehele consumptie afneemt. Deze vicieuze cirkel is typerend voor een recessie. Er worden wereldwijd pogingen gedaan de cirkel te doorbreken met massale fiscale en monetaire stimuli.

B2B

Als het gaat om B2B, maken bedrijven een pas op de plaats. Aankopen die een grotere impact hebben op de financiën of de cultuur van het bedrijf, worden uitgesteld. Dat betekent dat je salesteam in deze periode sneller “nee” krijgt te horen dan daarvoor.

Ga hier slim mee om. Zorg dat je jouw groeipad, marketing- en sales-verwachting herziet met een interim-plan. Gebruik je CRM om inzicht te krijgen in het koopgedrag tijdens de crisis! Breng in kaart welke verliezen of verloren orders door corona niet doorgaan. Houd je contacten warm via bijvoorbeeld een regelmatige nieuwsbrief, en benader ze zodra de onzekerheid minder wordt.


Lessen uit China

Midden april is de Chinese stad Wuhan voorzichtig weer open gegaan. Dat kan een blik werpen op hoe koopgedrag en de economie zich later in andere delen van de wereld kunnen ontwikkelen, laat Adformatie zien. Hele grote aankopen worden nog uitgesteld. Consumenten hebben nog een afwachtende houding en kijken nieuwe ontwikkelingen eerst aan. Voor niet-essentiële producten als persoonlijke verzorging, kleding en entertainment, is een eerste herstel te zien.


Na de crisis en herstel

B2C

De verwachting is dat consumentenkoopgedrag snel kan herstellen zodra maatregelen verruimd of zelfs opgeheven worden. Wanneer vakanties weer kunnen doorgaan, kan het zorgen voor een toename aan reizigers in de eerste periode na opheffing van maatregelen. Ook producten en diensten die een grote aankoop zijn, en waarvan de consument de aankoop eerder uitstelde, kunnen een toename aan kopers zien. 

B2B

Datzelfde geldt voor grote bedrijfsmatige aankopen. Waar eerder terughoudendheid was, zal er mogelijk nu een hernieuwde stroom van aankopen volgen. Bereid je voor op deze periode: zorg dat je merk top-of-mind is bij potentiële kopers. Zodra de economische bedrijvigheid weer aantrekt, zal je sales weer goed aan de slag kunnen en hoef je voor merkbekendheid geen inhaalslag te maken.

Whitepaper: Je business-strategie voor een anderhalvemeter-economie

Welke invloed heeft de crisis op jouw business en marketing? En op welke kansen kun je inspelen om de crisis te doorstaan en om te kunnen ondernemen in de anderhalvemeter-economie? Inzichten daarvoor lees je in deze whitepaper. Inclusief een tool waarmee jij jouw strategisch antwoord op de crisis kunt bepalen.

Whitepaper anderhalvemeter economie

Download gratis onze whitepaper en leer meer!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een greep uit onze
actuele blogs