Van leads tot kwalitatieve leads

Door Milan

Succesvolle advertenties die leiden naar jouw website zorgen er al snel voor dat er een grote hoeveelheid leads binnenkomen. Dit zijn personen die bijvoorbeeld een brochure of demo aanvragen. Vanzelfsprekend dienen de belangrijkste leads snel te worden opgevolgd. De praktijk laat echter zien dat dit nog een hele uitdaging kan zijn, zeker wanneer je ‘verdrinkt’ in de hoeveelheid leads. Hoe krijg je inzicht in de meest kwalitatieve leads?

Leads score

Een geavanceerd marketing automation-systeem stelt je in staat om die grote bak met leads te filteren en een lead nurturing-proces te starten. Nadat een lead contactpersoon is binnengekomen in ons CRM systeem, in ruil voor een stukje content die voor hem/haar relevant is, kennen we tags en punten toe. Op basis van tags die zijn toegevoegd aan een persoon weet je precies wat een lead heeft gedaan. Vervolgens bepaal je de kwaliteit van de lead met een puntenaantal.

Leads activeren

Punten en tags; vrij droog nog allemaal. Hoe activeer je nu een lead? Dat doen wij door op basis van tags en de punten zogenaamde ‘if/else-statements’ te laten lopen. Hierdoor activeer je een contact om een extra stukje content af te nemen die zeer waarschijnlijk voor hem/haar relevant is, wanneer de gebruiker een bepaalde handeling doet. Hier wordt een uitgewerkte customer journey pas echt praktijk!

100 punten? > sales!

Hoe meer stappen een lead doorloopt, hoe meer punten deze binnen sleept. Het feest kan natuurlijk pas echt beginnen als een contact een vantevoren vastgesteld puntentotaal van een kwalitatief goede lead verzamelt, zeg 100 punten. Dit zijn mensen die aangeven interesse te hebben, relevante content zoals een brochure hebben gedownload en bijvoorbeeld een prijsopgave hebben ingediend. Overdragen naar sales is dan een fluitje van een cent.

Of niet?

Sleept sales er toch geen deal of afspraak uit? Dan is de eerder opgestelde customer journey nog niet perfect. Dit is voor marketing zeer interessante informatie. Er moet mogelijk een extra stuk content worden toegevoegd, voordat een ‘opgewarmde’ lead daadwerkelijk overgaat tot het maken van een afspraak. Een extraatje: je bent mensen eigenlijk nooit ‘kwijt’ –tenzij ze zich uitschrijven– en kan altijd weer aan de slag met nurturen.

Alle geheimen prijs

We vertellen je dit allemaal, omdat we de marketingwereld willen omvormen. Marketing automation, lead nurturing, punten, tags en deal or no deal; het is allemaal onderdeel van een groter geheel. Komt dit verhaal nu te vroeg en ben je juist nog bezig überhaupt leads binnen te krijgen? Bijvoorbeeld met een leadgenererende website? Formulieren zijn voor ons daarin doorslaggevend 😉

Kom alles over onze geïntegreerde marketingaanpak te weten:

Onze diensten, werkwijze, wie we zijn én waarom wij je als geen ander kunnen helpen met groei!