Neuromarketing: de kracht van het onbewuste denkproces

Dagelijks maken we zo’n 600 beslissingen. Ik hoor je denken: 600? Daar ben ik mij toch helemaal niet bewust van? Dat klopt. Bijna al onze beslissingen (99%) nemen we onbewust. Ons brein heeft simpelweg niet de capaciteit om rationeel na te denken over al onze besluiten. Hoe kunnen we hier op inspelen met onze marketing? In deze blog lees je hoe je neuromarketing kunt toepassen om je doelgroep te overtuigen en conversies te laten stijgen. 

Om je een voorbeeld te geven hoe je brein werkt: stel je voor dat je door de stad loopt en een keuze moet maken om ergens te lunchen. Je voorkeur zal eerder uitgaan naar een restaurant waarbij het terras goed gevuld is, dan wanneer er niemand zit. Dit komt doordat je ervan uitgaat dat hoe meer mensen er eten, hoe beter het eten of de menukaart ook zal zijn. Het sturen van dit onbewuste gedrag kunnen we ook toepassen op marketinguitingen – neuromarketing, noemen we dit.

Neuromarketing in het kort

Neuromarketing gaat over het gebruik van psychologie en neurowetenschappen om marketing nóg effectiever maken. Hierbij staat het sturen van onbewust gedrag centraal. Deze techniek kan worden ingezet bij het online overtuigen, wat uiteindelijk resulteert in conversie optimalisatie. In de (online) marketingwereld staat vooral Cialdini bekend om zijn 7 beïnvloedingsprincipes. 

Hieronder een korte uitleg van elk principe:

  1. Wederkerigheid
    Als je mij iets geeft, wil ik jou ook iets teruggeven
  2. Commitment en consistentie
    Wie A zegt moet ook B zeggen
  3. Sociale bewijskracht
    Ik doe iets wat anderen ook doen
  4. Sympathie
    Ik zeg ja tegen mensen die ik aardig vind
  5. Autoriteit
    Ik volg wat een autoriteit mij aanbeveelt
  6. Schaarste
    Ik wil hebben wat ik niet kan krijgen
  7. Eenheid (unity)
    Sneller ja zeggen tegen mensen waarbij we het gevoel hebben dat ze sneller tot ‘onze’ groep behoren

Een perfect voorbeeld van het schaarste principe is het benoemen van het aantal plekken dat voor een evenement beschikbaar is of de beperkte tijd die je hebt om je aan te melden. Denk aan wanneer je een vlucht wil boeken voor je vakantie. Vaak zie je: ‘Slechts 9 plekken beschikbaar, boek snel!’ 

Laat deze principes voor jou werken!

Hoe zet je dit in?

Nu je meer te weten bent gekomen over de basis van neuromarketing, is het tijd om je tips en tricks te geven. Hoe kan je inzichten uit de psychologie en neuromarketing het beste toepassen om je doelgroep te overtuigen en conversies te laten stijgen?

Website

Je website is het middelpunt van je online presence, en speelt dus een belangrijke rol.  Zowel social media kanalen als advertenties sturen potentiële klanten door naar jouw website. 

Functionaliteit – Nooit meer nodeloos zoeken

Een goede User Experience (UX) en User Interface (UI) is essentieel om je bezoeker op de website te houden. Je bezoeker haakt af als hij niet direct de juiste button ziet, moet uitzoeken waar hij op kan klikken of moet zoeken naar het juiste stuk informatie.  Dit heeft negatieve impact op je geloofwaardigheid. Daarnaast is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat alles werkt. Voorkom 404’s door redirects aan te maken en controleer regelmatig of alle onderdelen op je website goed functioneren.

Design – Je eerste indruk

Een goed design wekt een positieve associatie op waardoor je merk ‘leuker’ wordt gevonden. De eerste indruk die je krijgt als je op een website landt is essentieel. Dit komt door het zogenaamde halo effect: we dichten positieve eigenschappen toe aan iets wat in de eerste indruk al een positief gevoel gaf. Dit gevoel nemen we mee bij al onze vervolgacties. Denk dus goed na over het design van je website!

Bedankpagina – Het laatste touchpoint

De bedankpagina wordt vaak vergeten. Echter kan dit een enorme impact hebben op de associatie die men heeft van je merk, na het eindigen van de klantreis. De laatste stap zal namelijk het meeste bijblijven. Daarnaast is de bedankpagina de ideale gelegenheid om een vervolgstap aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een gratis demo nadat iemand een brochure heeft gedownload, of geef de mogelijkheid om in te schrijven voor de nieuwsbrief. 

Advertenties

Wanneer je een campagne opzet, is het goed om stil te staan bij de manier waarop het brein werkt. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen systeem 1 (automatische piloot) en systeem 2 (rationeel) denken. Op het moment dat iemand lekker zit te scrollen door zijn Facebook tijdlijn en een advertentie ziet, zal er een keuze worden gemaakt door middel van systeem 1. De scroller is niet actief op zoek naar iets dus het is goed om je advertentie opvallend te maken. Stimuleer het brein door gebruik te maken van het schaarste principe.

In het geval dat iemand heeft gezocht op een bepaalde keyword, is het belangrijk dat alle relevante informatie in de advertentie is opgenomen. Speel proactief in op de winsten en pijnpunten van de doelgroep. Op deze manier verhoog je het Click-Through percentage en zal de kans groter zijn dat er wordt geconverteerd.

Samengevat

Hierbij een korte recap van de belangrijkste inzichten die we uit de principes van neuromarketing kunnen halen:

  • Schenk voldoende aandacht aan het design van de website
  • Zorg ervoor dat alles goed functioneert
  • Geef wat extra liefde aan de bedankpagina
  • Bied een vervolgactie aan nadat iemand een conversie heeft gedaan
  • Bedenk vooraf aan een campagne welk denksysteem er wordt gebruikt

Hopelijk heb je met deze blog veel inzichten gekregen. Ben je er niet helemaal zeker van of je ze zelf allemaal toe kan passen? Geen nood! Contentleaders heeft deze kennis voor je paraat en zet het graag voor je in.

koffie

Genoeg over ons, laten wij het over jou hebben!

Een greep uit onze
actuele blogs

Download onze gratis brochure
En ontdek hoe wij jou helpen groeien