Wat marketing van natuurkunde kan leren. Wacht even… wat?!

Daniëlle van Gils

Nee, niet overslaan omdat natuurkunde niet je ding is. Wacht heel even. Als marketeer kun je wel degelijk lessen uit natuurkundige principes inzetten voor groei van je bedrijf! En voor je wegklikt, het geldt ook andersom: natuurkunde begrijpen door de marketingparallel te zien. Op TED legt Dan Gobley, fintech ondernemer en voormalig marketing director bij Google, het uit. Er zitten 4 lessen (of parallellen) in.

1. Hoe groter de massa, hoe meer kracht nodig
om mensen te overtuigen van je product of dienst

De tweede wet van Newton is “kracht is gelijk aan massa maal versnelling”. Wil je dezelfde snelheid houden met een grotere massa, dan is er meer kracht nodig. Het gaat om die versnelling. Hoe groter de massa is die je wilt overtuigen van je product of dienst, hoe meer kracht je ervoor nodig hebt. Ook: hoe groter de massa, hoe meer kracht je nodig hebt om de richting te veranderen. Ga maar eens aan een herpositionering van een groot merk staan! (Niet te doen). Wil je versnellen, houd het klein, wendbaar en schaalbaar.

2. Het meten zelf verandert de situatie
vragen naar gedrag verandert gedrag

Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg is “het is onmogelijk om de exacte status (positie en momentum) van een deeltje te meten, omdat het meten het verandert.” Beeld je de volgende situatie in: in een focusgroep of online enquête zegt geen enkele ouder dat hij of zij fast food met de kinderen eet. Dat verklaart echter niet het succes van de hamburgers van McDonalds. 😉 De les voor marketing: vraag niet naar wat je klant doet of zou willen doen, maar meet het eigenlijke gedrag. Dat is echte en bruikbare data.

3. Eén observatie kan een hele hypothese onderuit halen
één keer knoeien kan je merk om zeep helpen

Een wetenschappelijke methode zegt dat je een hypothese alleen kunt ontkrachten door observatie, en niet door redenerend bewijs. Neem de hypothese dat de zon om de aarde draait, tot aan de wetenschappelijke revolutie (17e eeuw) de heersende opvatting. Er was maar één observatie van Copernicus (sterrenkundige) nodig om de hypothese om zeep te helpen. Zelfde geldt: hoeveel je ook in je merk investeert, één keer knoeien kan het om zeep helpen. Denk aan BP en de olieramp in de Golf van Mexico in 2010. Dág reputatie van het merk!

4. Wanorde neemt altijd toe
en een merk raakt altijd verspreid

De tweede wet van de thermodynamica heeft het over entropie, een maatstaf voor de wanorde in een systeem. Was er 20 jaar geleden één boodschap vanuit het merk, met de snel veranderende wereld nu is dat anders. Je merk raakt verspreid, hoe dan ook. Vind een manier om ermee te werken, is de boodschap van Gobley.

Kom alles over onze geïntegreerde marketingaanpak te weten:

Onze diensten, werkwijze, wie we zijn én waarom wij je als geen ander kunnen helpen met groei!