Leven in hondenjaren, ervaringen van een marketingscale-up na een turbulent jaar

Op een geven moment weet je een aantal dingen zeker. Gelukkig, want als een bedrijf snel groeit, zijn er vaak juist veel meer onzekerheden waar je mee moet dealen. We weten zeker dat we een geweldige product-markt-combinatie hebben gevonden waar klanten voor willen betalen. Het fundament voor elke start-up. Deze fase komen de meeste start-ups niet door. De volgende fase, de fase waarin we nu zitten, draait om schaalbaarheid. Hoe schaalbaarder je jouw organisatie weet in te richten, hoe sneller je groeit.

 

Wij zijn niet uniek

Natuurlijk hebben we een product-markt-combinatie die uniek is, waardoor er tractie ontstaat. Maar hoe bedrijven groeien, daar is niets unieks aan. Dat leerden we van Verne Harnish, door zijn boek Scaling up te lezen. Bij elk bedrijf dat groeit neemt de complexiteit volgens vaste patronen toe. Je hierop goed voorbereiden is een belangrijke factor in de versnelling van groei. Maar hoe snel moet een bedrijf eigenlijk groeien?

Een essentiële beslissing

Een vraag die we afgelopen jaar hebben moeten beantwoorden is ‘hoe snel willen en kunnen we groeien?’ De belangrijkste vraag achter deze vraag is: ’hoe snel moet de omzet/grootte van Contentleaders verdubbeld zijn?’ Kan dit in een jaar, in drie jaar of in vijf jaar? Als je in een jaar je omzet weet te verdubbelen, leef je in hondenjaren. Daar staat één jaar ongeveer gelijk aan vijf mensenjaren. Wij kozen voor het laatste en wisten onszelf ruim te overtreffen.

Leven in hondenjaren

Makkelijk is het niet. Als jong bedrijf hebben we altijd meer onzekerheden dan zekerheden. Loslaten en vertrouwen op onszelf als leiderschapsteam houdt ons bij elkaar. In wekelijkse meetings praten we niet alleen over de business, maar ook over onszelf als mensen. Hoe vinden we onszelf als voorbeeld voor anderen? Kritische reflecties bieden. Moeilijke onderwerpen bespreekbaar maken.

Deuken van champagnekurken in het plafond

Als je snel leeft, is er veel te vieren. Zoveel dat je het ook snel vergeet. Dat is wat er ook bij ons gebeurde. Gelukkig hebben we onszelf herpakt en hebben we een nieuwe traditie gevonden. We vieren. Zoveel mogelijk. Even stilstaan. En altijd met een mooie fles bubbels. Klein beetje schudden, zodat de kurk een mooie afdruk achterlaat in het systeemplafond. Hoe meer, hoe beter.

Ervaringen delen

Leven in een marketingscale-up is intensief maar vooral ook leerzaam. Lessen die ik vanaf nu met regelmaat wil gaan delen. Keep you posted!