Klanten werven via je website in 10 stappen

Nieuwe klanten werven via websiteBesteed je veel energie aan je website, of geef je veel geld uit aan Adwords maar krijg je weinig nieuwe klanten uit je website? Sta je op het punt je huidige website te vernieuwen, maar weet je niet goed wat er mogelijk is?

Met de huidige technieken van online marketing wordt het steeds makkelijker om nieuwe klanten te werven. Je kunt steeds beter volgen welke pagina’s/content klanten bekijken op jouw website.

Door de content en technieken van jouw website hierop af te stemmen, kun je een krachtige marketingmachine bouwen die nieuwe leads (potentiele klanten) voor jou genereerd. In dit artikel lees je hoe je klanten werft via je website in 10 stappen.

In principe kan elk bedrijf de onderstaande stappen doorlopen, maar het werkt het beste voor kennis gedreven branches binnen het MKB. Bij hun doelgroepen is er vraag naar specifieke kennis en hebben de slagkracht om leads op te volgen.

Van website bezoekers naar klanten in 10 stappen

1. Doelgroep kiezen

Kies een branche of probleem als doelgroep waar jij je op wilt focussen en maak hier een ‘Buyer Persona’ voor. De juiste doelgroep kiezen? Zo doe je dat stapsgewijs.

2. Content mapping

Bedenkt en ontwikkel interessante content voor deze doelgroep. Wees hierbij creatief en ga echt uit van je Buyer persona. Voorbeelden van handige content zijn tiplijsten, scans of whitepapers die echt relevant zijn voor jouw persona.

3. Opmaak

Zorg ervoor dat je deze content mooi vormgeeft in ‘online deliverables‘. Zorg dat het opvalt, in een eigen stijltje en dat je onderling links maakt naar andere relevante content.

4. Landingspagina’s

Ontwerp en maak mooie, aantrekkelijke landingspagina’s met de juiste Call To Actions (CTA’s) op de juiste plekken. Bekijk hier meer tips voor een converterende landingspagina.

5. Formulieren

Zorg ervoor dat je bezoekers toegang krijgen tot jouw content door het invullen van een formulier. Vraag niet te veel informatie uit. Je kunt altijd later nog meer vragen, of gebruik maken van progressive profiling (later meer hierover).

6. Bezoekers werven naar website

Je kunt bezoekers op allerlei manieren werven. Google Adwords, Facebook, LinkedIn en Twitter ads bieden hier mooie mogelijkheden voor.

7. Volg je lead

Volg wat je lead doet met behulp van een slim ingericht marketing automation systeem.

8. Lead nurturing

Bied op basis van het gedrag van je lead content aan waar de lead behoefte aan zou kunnen hebben. Geef punten voor bepaalde acties op jouw website. Geef meer punten aan leads voor content die dichter bij jouw aanbod liggen. Leads die deze content bekijken hebben namelijk eerder behoefte hebben die aansluit bij jouw dienst/product dan leads die de wat algemenere content bekijken.

9. Lead opvolging

Als je de marketing automation goed hebt ingericht, en je de juiste punten geeft voor het bekijken van de juiste content, weet je dat er waarschijnlijk een behoefte is aan jouw product/dienst zodra de lead voldoende punten heeft.

De lead wordt dan een SQL (Sales Qualified Lead) en je kunt deze opvolgen. Dit kun je doen door te bellen, of een persoonlijke e-mail. Zorg ervoor dat je in het marketing automation systeem zijn profiel hebt bekeken en weet waar de behoefte van deze klant ligt. Je kunt in het gesprek of e-mail direct op een specifiek probleem van deze SQL inspelen.

10. Optimalisatie

Als de hele flow is ingericht en loopt, dan kun je gaan optimaliseren. Begin bij het optimaliseren van het aantrekken van bezoekers en werk zo de hele campagne door.

Het opzetten van deze hele marketing machine vergt aardig wat werk, maar als hij eenmaal loopt dan loont het zich vanzelf. Je kunt precies zien wat je betaald voor een bezoeker en bijvoorbeeld hoeveel % van de bezoekers een SQL wordt.

Een simpel rekensommetje

Stel we gaan uit van de volgende conversie percentages / waarde van een klant.

  • Gemiddelde kosten per bezoeker: € 2,00 (door Adwords, overige promotiemiddelen)
    • 1.000 bezoekers kosten dan € 2.000,00
    • Kosten bij van je content + marketing automation systeem (schatting: € 3.000,00)
  • Aantal bezoekers naar contact (lead): 15%
    • 1.000 bezoekers worden 150 leads
  • Leads naar SQL: 30%
    • 150 leads worden 45 SQL’s
  • SQL naar klant: 1 op de 3
    • 45 SQL’s worden 15 nieuwe klanten
  • Omzet klant / jaar: €2.000,00
  • Periode dat een klant blijft: 5 jaar
    • 1 nieuwe klant levert dan € 10.000,00 op in 5 jaar
    • 15 nieuwe klanten € 150.000,00

Je hebt dan dus in totaal € 5.000,00 uitgegeven voor een omzetgroei van € 150.000,00.

Bovenstaande rekensom is gebaseerd op ervaringen uit de praktijk en zijn voor ieder kennisgedreven bedrijf in het MKB haalbaar.

Kom alles over ons te weten:

Onze diensten, werkwijze, wie we zijn én waarom wij je als geen ander kunnen helpen met groei!