Hogere conversies door betere Call To Actions – 5 tips

Hogere conversies door betere Call To Actions

Hoe zorg je ervoor dat de conversie op jouw website hoger wordt? Wat voor een trucs kun je gebruiken om ervoor te zorgen meer mensen op jouw Call To Actions klikken?

Afgelopen 7 jaar ben ik voortdurend bezig geweest met online marketing: hoe kunnen website doelen beter worden bereikt? Ik heb veel getest met verschillende soorten producten, Call To Actions en doelen. In dit blog deel ik tips voor Call To Actions en zoom ik vooral in op het gebruik van knoppen als Call To Action.

1. Gebruik knoppen in plaats van tekst links

Nog veel te vaak zie ik gewone tekst links als Call To Action in plaats mooie knoppen. Zonde! Knoppen hebben een vele malen hogere conversie percentage dan tekst links. Knoppen vallen beter op, en bezoekers weten dat een knop gemaakt is om op te klikken.

Zorg ervoor dat jouw knop uit de pagina springt, dus lekker opvalt.

2. Wees duidelijk in de knop tekst

De tekst van je knop moet duidelijk aangeven wat de bezoeker krijgt als hij/zij op de knop drukt. Deze tekst heeft een grote invloed op de conversie. Zeg dus niet zomaar “klik hier” maar omschrijf de actie van wat de knop doet.

Mijn ervaring is ook dat gebiedende wijs erg goed werkt. Schrijf dus niet: “klik hier om te downloaden”, maar kies voor “Download nu”.

3. Speel met verschillende kleuren en formaten

Een knop moet echt uit de pagina springen. Zorg er dus voor dat deze goed opvalt. Gebruik kleuren die op de rest van de pagina niet (veel) terug komen. Ik gebruik vaak complementaire kleuren, maar gewoon oranje is ook een veel gebruikte en opvallende kleur voor Call To Actions. Er is geen kleur die persé het beste werkt.

Voor het formaat van de knop geldt in het algemeen de vuistregel: groter is beter. Dat zorgt er natuurlijk voor dat een knop meer uit de pagina springt. Overdrijf natuurlijk niet, want het moet niet irritant of lelijk groot zijn.

4. Gebruik icoontjes in knoppen

Iconen in een knop kunnen het voor een bezoeker nog duidelijker maken waar de knop voor dient. Ook kan het de knop meer laten opvallen.

Zorg er wel voor dat deze iconen voor de bezoeker duidelijk maken wat de knop doet. Het is handig om icoontjes te gebruiken die een bezoeker direct herkent, maar wees ook niet bang om minder gebruikelijke icoontjes te gebruiken. Als het maar duidelijk is wat het icoontje betekent.

5. Ga aan de slag met A/B testen

Deze tips geven je een goed startpunt, maar zoals ik al regelmatig schreef: er is geen gouden regel voor wat nou precies werkt. Het hangt af van de vormgeving van de landingspagina, de actie die de knop doet uitvoeren en wat voor een doelgroep de knop te zien krijgt. Ga dus A/B testen!

Bij A/B testen toon je willekeurig aan de ene helft van het verkeer bijvoorbeeld een groene knop en aan de andere helft een oranje knop. Je ziet dan wat voor jouw bezoekers het beste werkt.

Er zijn verschillende Plugins die A/B Testen ondersteunen. Ik gebruik graag Nelio A/B Testing. Deze plugin zit vol handige functies om landingspagina’s heel snel te kunnen testen.

Brochure Contentleaders

Ontdek in onze brochure hoe wij jou kunnen helpen groeien

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een greep uit onze
actuele blogs

Download onze gratis brochure
En ontdek hoe wij jou kunnen helpen groeien