Ik vond het te bizar voor woorden, de uitkomst van het experiment uitgevoerd door drie studenten van Harvard-, Yale- en de Duke-universities. Een doe-het-zelf in elkaar zet kast tegenover een kant-en-klare kast van dezelfde kwaliteit. Waar zouden mensen meer voor betalen?

De prijs van IKEA producten is laag omdat je niet hoeft te betalen voor de montagekosten en het is een stuk efficiënter om te vervoeren (=minder vrachtwagens). Met een schroevendraaier, imbussleutel en een hamer kun je als IKEA-klant je hele huis inrichten voor een strak budget. Maar als je dacht dat kosten en efficiëntie de enige redenen waren; dan zit je er naast.

Mensen worden verliefd op hun IKEA-creaties. Zelfs als er onderdelen missen of de kast zit niet helemaal lekker in elkaar. Uit de studie bleek dat IKEA-klanten nog steeds van hun arbeidsresultaat genoten. Het gevolg hiervan zie je in onderstaande video!

Bron: The IKEA effect: When labor leads to love

Kom alles over ons te weten:

Onze diensten, werkwijze, wie we zijn én waarom wij je als geen ander kunnen helpen met groei!