Drie gouden tips voor accountants in salesgesprekken

Als je online marketing veel leads opleveren, moet je deze leads opvolgen. Het sales gesprek is de laatste stap om van je lead een klant te maken. Wij hebben drie gouden tips voor een goed salesgesprek.

1. Stel vragen en luister goed

Door veel vragen te stellen, kom je veel te weten. Dus: vraag, vraag, vraag! Zo kom je precies de huidige pijn en knelpunten te weten en kun je toetsen of jouw aanbod aansluit op zijn of haar behoeften. Vraag door als je denkt dat je de kern nog niet te pakken hebt, maar blijf ook weer niet in een continue vraagmodus hangen. Luister vooral ook heel goed en stel relevante vragen.

Geef je gesprekspartner (binnen redelijke grenzen) de ruimte die hij nodig heeft. Probeer ook vanaf jullie eerste handdruk in te schatten met wat voor persoonlijkheid je aan tafel zit: is deze persoon vooral introvert of juist extravert, analytisch of empathisch?

Probeer daar ook op in te spelen tijdens het gesprek. Introverte klanten krijgen bijvoorbeeld vaak jeuk van zeer extraverte salesmensen. Ben jij enigszins extravert, houd daar dan rekening mee als je tegenover een introverte klant zit. Want als dit gevoel er eenmaal is, is het zeer lastig zo niet onmogelijk om dit nog om te buigen.

2. Kom gemaakte afspraken na

Loopt een gesprek uit op een vervolggesprek en mag je een offerte toesturen of terugbellen? Zorg er in dat geval voor dat je die afspraak altijd nakomt.

Komt er toch iets tussen, verplaats de afspraak dan op tijd. Nederlandse bedrijven vinden punctualiteit nu eenmaal erg belangrijk. Het zou zonde zijn als alle moeite voor niets is geweest in deze fase.er eenmaal is, is het zeer lastig zo niet onmogelijk om dit nog om te buigen.

3. Weet met wie je aan tafel zit

Bereid je grondig voor op het bezoek aan je mogelijke klant. Een lead is kostbaar. Zorg er daarom voor dat je je huiswerk goed doet. Hoe lang bestaat het bedrijf, wat voor klanten bedienen ze, gaat het goed of juist niet? Waar wil het bedrijf naartoe? 

Bevestig voorafgaand aan het gesprek jullie contact via LinkedIn. Dan is de kans op herkenning en een klik groter als je jouw contactpersoon in het echt ontmoet.

Brochure Contentleaders

Ontdek in onze brochure hoe wij jou kunnen helpen groeien

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een greep uit onze
actuele blogs