De Wet van Jante

Sinds kort is Contentleaders een tweede copywriter rijker, naast de vertrouwde Daniëlle. Ook ik ga mij bezighouden met teksten van brochures tot blogposts tot alles waarbij spelling een grote rol speelt. Als je een telefoontje krijgt met een ietwat zwaardere stem dan je gewend bent, wees dan niet bevreesd: ik ben het maar.

Janteloven

Denen hebben het in mijn ogen goed bekeken. Janteloven, de Wet van Jante, is daar heersende praktijk. In het kort: denk niet dat je iets voorstelt en meer van dat. Ik wens je veel google-plezier voor de rest (of zal ik het voor je googlen?). In Nederland zeggen we: ‘wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, die wordt zijn kop afgehakt.’ Janteloven spreekt tot mij op een niveau waarvan ik nooit had gedacht dat een concept zo tot mij kon spreken. Ik moet namelijk nogal wennen aan het jargon en de ethiek van dit kantoor. Van kantoren in het algemeen. Het rigide plannen, het teamwork en het taggen van werkzaamheden. Allemaal bedoeld om beter werk te kunnen leveren. De Wet van Jante helpt mij om hier als een tabula rasa –google is je maat– te zitten en om als een spons informatie tot mij te nemen.

De Wet van Jante, opgeschreven door de Deens-Noorse auteur Aksel Sandemose, was bedoeld als felle kritiek tegen de bekrompenheid van Scandinaviërs. Sinds het neerpennen in 1933 zijn deze tien geboden verworden tot een leidraad voor mensen die graag bescheiden willen zijn. Bescheiden in hun doen en laten, maar met name in hun wijze van denken over anderen en hun meningen over zaken waar ze eigenlijk niet veel van weten. ‘Jante’s schild’ wordt het in de volksmond ook wel genoemd, omdat een vaak schuchtere persoonlijk schuil gaat achter diegene die zich aan deze leefregels houdt.

Relevante ervaring

Nu wil ik hier geen volledig werkstuk opstellen, maar ik wil wel graag uitleggen waarom dit leitmotiv dat in Scandinavië zo om zich heen heeft gegrepen, zo toepasbaar is op mijzelf. Ik ben namelijk een leek in marketingwereld. Nooit eerder had ik een dergelijke ‘serieuze’ baan, hoewel al mijn bijbanen mij tot grote hoogten hebben gebracht. Geen relevante ervaring dus. Een studiekeuze bewust voor deze tak van sport heb ik ook niet gemaakt, want hoewel de meesten marketing of iets in die richting afronden, ben ik historicus.

Om deze redenen moet ik bescheiden zijn. Open voor alles wat ik toegestopt krijg. Sandemose is mijn zaklamp in de voor mij donkere wereld van marketing automation.

Kom alles over ons te weten:

Onze diensten, werkwijze, wie we zijn én waarom wij je als geen ander kunnen helpen met groei!