Creativiteit en Logica: De Gin & Tonic van het creatieve proces

Ik ben een echte fan van metaforen. Het helpt mij om lastige onderwerpen of processen te begrijpen én te vertalen naar herkenbare elementen. Voor mij, Kelvin, zijn creativiteit en logica de Gin & Tonic van het creatieve proces. En of je nu graag een glaasje Gin & Tonic drinkt of juist helemaal niet; dat maakt niet uit. De bijbehorende boodschap, dat het een passende combinatie is, komt bij de meesten direct goed over.

Los van de Gin & Tonic zijn er vele objecten en situaties die ons in het bijzonder niet weten te verrassen. Neem bijvoorbeeld het gemiauw van de buurkat ‘s avonds laat, de lauwe thee die je bent vergeten na je meeting, of zelfs het navelpluisje die je soms spot tijdens het douchen. Op het moment zelf niets bijzonders, maar zodra het later toevallig ter sprake komt in een gesprek is het ineens een herkenbaar element. Waaraan we relateren, of in het laatste geval om kunnen walgen of lachen. En zo is het dus ook met metaforen. Het is een fantastisch middel om je communicatie mee te versterken. Ze bieden op creatieve wijze een herkenbaar, en dus logisch, element.

Waar te beginnen?

Het blanke canvas is er nog zo één. Eeuwig staren in het diepe, met de angst om een eerste zet met de pen, kwast, of iets actueler: een tik van het toetsenbord op te geven. Copywriters, designers en menig ander creatievelingen hebben dit ongetwijfeld wel eens ervaren. Het blanke canvas: ofwel geen idee hebben waar je moet beginnen.

Vaak zijn er genoeg hulpmiddelen om je op weg te helpen om het canvas in te vullen. De opdracht komt immers ergens vandaan. Wellicht zijn er al briefings en kun je heel gericht te werk gaan. Zodra het echter minder concreet is, en dus een creatieve oplossing nodig is voor een bepaald vraagstuk, wordt het vaak als uitdagend ervaren.

Op onderzoek uitgaan

Als creatieveling is het jouw taak om helder te krijgen wat de opdracht is. Of concreter nog: om de achterliggende vraag te achterhalen. Alleen als je dit goed begrijpt, kun je met een passende en creatieve oplossing komen. Zodra een minder concrete opdracht binnenkomt, zet je dus de safari pet op en ga je op onderzoek uit.

Stel, binnen jouw organisatie is er een tekort aan developers. Iemand vraagt of jij de HR-afdeling kunt helpen bij het werven van sollicitanten. Dan zijn er direct een aantal punten die je kunt onderzoeken, bijvoorbeeld:

– Wat is het gewenste profiel van de sollicitant;
– Zijn er nu of in het verleden bepaalde wervingscampagnes waarvan je kunt leren;
– Wat zijn de do’s en don’ts bij het benaderen van een developer;
– Waar wordt een developer blij van;
– Waar zijn developers vooral te vinden?

Vaak is deze kennis al bekend bij de HR- of bij de marketingafdeling. Zo niet, dan is het slim om een Persona op te stellen. In het geval van ons voorbeeld creeër je daarmee een fictief profiel van de gemiddelde developer. In sommige gevallen kunnen dit ook meerdere persona’s zijn. Zo krijg je een beter beeld van de behoeftes en pijnpunten die ze hebben bij het zoeken naar een geschikte job of bij de verdere ontwikkeling van hun loopbaan. Ook kun je sneller empathie opbouwen en je inleven in de doelgroep. Dit geldt ook voor stakeholders, belangrijk als jij je uiteindelijke creatieve oplossing goed wilt presenteren.

Ditzelfde geldt ook voor de kleine vraagstukken. Probeer goed te begrijpen wat er wordt gevraagd en vul de achterliggende vragen daarbij in.

Binnen de kaders blijven

Met hulpmiddelen als Persona’s, maar ook bijvoorbeeld een Candidate Journey / Customer Journey, een marktonderzoek en een concurrentie-analyse maak je het jezelf makkelijker door kaders te bouwen. Hoor je ze al schreeuwen? ‘Denk buiten de kaders!’ ofwel ‘Think outside of the box!’.

Laat je niet gek maken. Die kaders zijn er om je te helpen. Ze bieden een stabiele basis waarop jij jouw creatieve oplossing kunt baseren. Op deze manier heb je een doeltreffend antwoord. Ook wel fijn, zo voorkom je achteraf discussies en wordt jouw verhaal alleen maar sterker. Deze kaders zijn de logica. De Gin. Of de Tonic…

Gericht op weg naar de creatieve oplossing

Nu een goede basis staat, kun je gewapend de strijd aan naar een creatieve oplossing. Dit gebeurt vaak in de vorm van een brainstormsessie. Daar zijn vele technieken voor, maar het belangrijkste is dat je uiteindelijk de kaders gebruikt om een richting te bepalen. Daarmee kun je uiteenlopende oplossingen bedenken die het vraagstuk beantwoorden.

Uiteraard helpt het daarnaast ook als je enige ervaring achter de hand hebt. Hoe vaker je dit doet en hoe meer situaties je tegenkomt, des te beter en creatiever je antwoorden worden. Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, dan hebben we bij Contentleaders een aantal experts op het gebied van Gin & Tonic mixen, maar ook voor het opzetten van Persona’s en experts die met creatieve oplossingen komen. Neem gerust contact op, doen we samen een Gin & Tonic!

Brochure Contentleaders

Ontdek in onze brochure hoe wij jou kunnen helpen groeien

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een greep uit onze
actuele blogs

Download onze gratis brochure
En ontdek hoe wij jou kunnen helpen groeien