Converterende landingspagina’s – van website naar marketing machine (3)

Cornelis Scheltinga

Converterende landingpagina's makenConverterende landingspagina’s zijn webpagina’s waar bezoekers naar toe gestuurd worden om een specifieke taak (doel) te voltooien (converteren). Dit kan het invullen van een formulier zijn om toegang te krijgen tot een stuk content, of het bestellen van een product. De best converterende landingspagina’s focussen dus op slechts één conversie doel voor één doelgroep. In dit geval is het conversie doel de content die speciaal voor die doelgroep is gemaakt. In de vorige blogserie zijn we bezig geweest met de doelgroep kiezen en met content maken die leads genereert. Je hebt je dus gefocust op één specifieke doelgroep en hebt daar mooie content voor gemaakt. Op deze converterende landingspagina ga je je focussen op de taken / pijnen die je oplost of winsten die jouw doelgroep kan halen met deze content.

Waarom heb je een landingspagina nodig?

Op websites en dus ook landingspagina’s, beslist de bezoeker -volgens diverse studies- binnen 2,5 seconden of ze de pagina beter gaan bekijken of niet. Binnen die 2,5 seconden moet je de bezoeker dus overtuigen dat wat ze lezen voor hun interessant en relevant is. Hoe je dit doet op een goed converterende landingspagina is per doelgroep en onderwerp verschillend. Er is simpelweg niet één opzet die de perfecte landingspagina maakt. Wij hebben met al onze ervaring in het maken van goede landingspagina’s inmiddels wel ontdekt dat er een aantal universele richtlijnen zijn die je landingspagina’s beter maken.

 

5 tips voor beter converterende landingspagina’s

1. Overtuigende en verleidelijke titels

Een titel is waar goed converterende landingspagina’s mee beginnen. Het moet de aandacht trekken, interesse wekken en hij moet begrepen worden door jouw doelgroep. De titel moet niet te lang zijn, maar toch vertellen waar jouw content over gaat. Een grote opvallende titel is cruciaal voor een landingspagina.

Tip: schrijf de definitieve titel pas als jouw landingspagina (bijna) klaar is.

2. Een bekrachtigende subtitel

Als een verleidelijke titel de aandacht trekt van een bezoeker, dan moet een subtitel ervoor zorgen dat de bezoeker op de landingspagina blijft. Een mooi één-tweetje. De subtitel is direct onder de titel gepositioneerd. Deze moet overtuigend zijn voor de bezoeker. Ondersteun de titel met jouw subtitel door iets dieper op het onderwerp in te gaan.

3. Beeld gebruik

Je hersenen verwerken beeld 60.000 keer sneller dan tekst. De afbeeldingen op je landingspagina’s beïnvloeden de bezoeker direct als ze op de pagina komen. Gebruik dus grote afbeeldingen. Zorg ervoor dat deze relevant zijn op de content die je aanbied en dus op de problemen, behoeften of interesses van jouw doelgroep. Omdat deze afbeeldingen zo opvallen, is het essentieel dat deze van goede kwaliteit zijn. Zorg ervoor dat ze jouw landingspagina belichamen.

Tip: gebruik je een video? Zorg er dan voor dat nog voordat de video wordt aangeklikt er een relevant beeld staat.

4. Krachtige Call To Actions

Het belangrijkste element van de pagina: jouw Call To Action. Zorg dat deze krachtig is. En niet zomaar krachtig. Laat ze eruit springen. In het algemeen geld de regel: groter en opvallender is beter.

Een Call To Action is een tekst met een link die de lezer aanspoort om een direct actie te ondernemen. Veel voorkomende Call To Actions zijn: “Download nu”, “Bel nu”.

Maak de formulieren niet te lang. Je kunt altijd later nog meer informatie van jouw bezoeker vragen. Wij vragen in eerste instantie maximaal de naam en e-mailadres uit. Dit is voor ons voldoende om een bezoeker later te kunnen volgen. Gebruik echte knoppen. Geen tekst met een kleur, maar mooie ‘buttons’. Bezoekers van je landingspagina herkennen deze en weten wat ze ermee moeten doen: klikken! De kleur van deze knoppen moet in contrast staan met de kleuren op je landingspagina. Welke kleur het ook is; gebruik een kleur die niet (veel) voorkomt in het kleurenschema van jouw pagina. Het werkt bij ons vaak goed om complementaire kleuren te gebruiken t.o.v. de basiskleuren. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de tekst overtuigd. Gebruik niet zomaar: “versturen” maar gebruik iets overtuigends. Gebiedende wijs werkt vaak goed. Zorg ervoor dat het spannend is, aantrekkelijk om te klikken.

5. Logische indeling van je landingspagina

Zorg ervoor dat de landingspagina logisch is ingedeeld. Ik zie landingspagina’s altijd als de pagina van een boek. Het moet een goed lopend verhaal zijn, van boven naar beneden. Zeker bij langere landingspagina’s is het van belang dat er een logische indeling in zit. Wij boeken de beste resultaten met de volgende volgorde: Na een titel en een subtitel start je met een logische, maar korte uitleg van wat jouw content inhoudt (of het tekst is, beeld of video; als het er maar aantrekkelijk uit ziet of lekker weg leest). Daarna ga je door naar de voordelen van de content voor jouw doelgroep (wegnemen van pijnen / angsten, voldoen aan behoeften) en daaronder één of meerdere referenties uit de doelgroep. Eindig onderaan altijd met een duidelijke, opvallende Call To Action.

Relevante bezoekers op de landingspagina

Je hebt nu als het goed is een mooie landingspagina vormgegeven die er helemaal op is gericht om bezoekers uit jouw doelgroep om te zetten naar contacten. Echter hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten uit jouw doelgroep jouw content vinden? En hoe kan dat zo goedkoop mogelijk? In deel 4 van deze serie gaan we daar dieper op in: “Website bezoekers werven”.

Kom alles over ons te weten:

Onze diensten, werkwijze, wie we zijn én waarom wij je als geen ander kunnen helpen met groei!