Content maken die leads genereert – van website naar marketing machine (2)

In de vorige serie, “de juiste doelgroep kiezen” hebben we gelezen hoe je een doelgroep kiest die bij jouw bedrijf past. Ook heb je ontdekt welke problemen, behoeften en interesses deze doelgroep heeft.  Op deze doelgroep ga je je richten om leads te genereren.

In dit deel gaan we verder met de laatste en belangrijkste stap voordat je aan je landingspagina’s kunt bouwen: Content maken die leads genereert.

Het Contentpropositie Canvas

Het Contentpropositie canvas is gebaseerd op het Waardepropositie Canvas van Alexander Osterwalder. Dit Contentpropositie Canvas hebben we ontwikkeld om te ontdekken met welke kennis je potentiële klanten écht kunt helpen. Je kunt die canvas groot uitprinten en er met sticky-notes op kunnen plakken, of met een beamer projecteren en op de muur werken. Het Contentpropositie Canvas bestaat uit twee delen: Klantprofiel / Buyer Persona en de Contentpropositie (Content Mapping).

1. Klantprofiel / Buyer Persona

Het klantprofiel / Buyer Persona bestaat uit drie vlakken; Klanttaken, Pijnen en winsten.

Klanttaken

Wat wilt de klant die je bedient realiseren? Denk aan concrete taken die ze proberen te voltooien, problemen die ze proberen op te lossen of behoeften die ze proberen te voldoen.

Pijnen

Welke negatieve emoties, ongewenste situaties / hindernissen / kosten ervaart de klant? Wat zijn zijn/haar risico’s voor- tijdens en na bepaalde taken?

Winsten

Welke voordelen wenst of streeft de klant na? Denk aan zowel functioneel nut als sociale voordelen, positieve emoties en kostenbesparingen. Als je deze onderdelen hebt ingevuld orden je de sticky-notes per onderdeel van belangrijk naar onbelangrijk.

2. Contentpropositie (Content Mapping)

Nu komt het leuke gedeelte als je het mij vraagt: de contentpropositie, ofwel Content Mapping.   In dit onderdeel ga je aan de slag om content te bedenken die nauw aansluit bij het klantprofiel / Buyer Persona van jouw doelgroep.

Contentbrainstorm

Hoe kun je, met wat voor een content, klanten echt helpen met hun taken / pijnen / winsten? In het Contentpropostie Canvas hebben we een meer dan 15 suggesties gezet waar je aan kunt denken. Zorg ervoor dat je heel concreet bent bij de Content brainstorm. Schrijf dus niet op: “Een whitepaper”, maar schrijf op: “Een whitepaper over hoe een fysiotherapeut tijd kan besparen op zijn/haar administratie”.

Contentmappen

Beschrijf hoe de content klanten helpt. Op welke manier vermindert deze content de pijnen of creeërt het winsten of voordelen? Je kijkt dus welke content bij welke klant taken / pijnen / winsten aansluiten. Ook deze prioriseer je weer: met welke content kunnen met de minste moeite, het meeste impact maken op jouw doelgroep? Als je veel ideeën voor content hebt die in aanmerking komen voor je online campagne, ga je deze indelen met behulp van de zogenaamde COCD box. 

Content vormgeven voor meer leads

Je hebt nu content voor jouw doelgroep geschreven, en nu wil je dat deze leads gaat opleveren. Één van de voorwaarden om meer leads te krijgen, is dat je jouw content aantrekkelijk presenteert. Een restaurant kan nog zo lekker eten hebben, als het bord niet netjes wordt opgemaakt heb ik er niet veel verwachtingen van. Zo is het ook met content. Goede content verdient het om mooi gepresenteerd te worden. Zorg dus dat je bijvoorbeeld je whitepaper in een mooie PDF vormgeeft, je presentatie nette slides heeft of je checklist in een mooie webpagina staat. Als je voor het eerst aan de slag gaat om content vorm te geven, kom je vaak niet verder dan een whitepaper of blog.

Converterende Landingspagina’s

Oké, je hebt nu je doelgroep gekozen, content voor deze doelgroep bedacht, gemaakt en vormgegeven. De volgende stap is om deze in een landingspagina aan te bieden. Maar hoe maak je een landingspagina veel leads genereert? Waar moet je op letten? En hoe kun je bestaande landingspagina’s optimaliseren? Je leest het in deel 3 van deze serie: Converterende landingspagina’s.

Meer uit de serie “Van Website naar Marketing Machine”

  1. De juiste doelgroep kiezen
  2. Content maken die leads genereert
  3. Converterende landingspagina’s
  4. Website bezoekers werven
  5. Marketing Automation: van contacten naar leads
  6. Lead opvolging
Brochure Contentleaders

Ontdek in onze brochure hoe wij jou kunnen helpen groeien

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een greep uit onze
actuele blogs