Een business-strategisch antwoord op de crisis formuleren

Zodra de markt na de coronacrisis weer aantrekt, zullen er ook weer kansen voor groei komen. Om die kansen te benutten, is het voor je business van belang om een goede strategie te hebben. Hoe kun jij je business voorzien van een strategisch antwoord op de coronacrisis? Contentleaders biedt je hiervoor een tool.

Je antwoord op de crisis voor je business

Bij het bepalen van je antwoord zijn twee vragen cruciaal:

  • 1. Welke omvang heeft de crisis?
  • 2. Welke verwachte impact heeft de crisis op je business?

1. Welke verwachte omvang heeft de crisis?

Daarbij gaat het om de impact op de economie in termen van het BBP, het verloop van de pandemie en het (inter)nationaal economisch beleid. Voor de ernst en de duur van economische impact zijn er grofweg drie scenario’s:

  • Herstel na een halfjaar, na de zomer van 2020
    Bij herstel na de zomer van 2020 heeft de crisis een V-curve. Er is snel grip op en controle over de pandemie en de economie wordt sterk gestimuleerd.
  • Herstel na anderhalf jaar, na de zomer van 2021
    Bij herstel na de zomer van 2021 heeft de crisis een U-curve. Maatregelen voor sociale fysieke afstand worden verlengd maar sterk economisch beleid vermindert de schade.
  • Herstel na drie jaar, begin 2023
    Bij herstel na begin 2023 heeft de crisis een L-curve. De pandemie blijft doorgaan met torenhoge schulden en wereldwijde faillissementen, ook van eerder kerngezonde bedrijven, als gevolg.

2. Welke verwachte impact heeft de crisis op je business?

Daarbij gaat het om de directe impact van corona op je business, de indirecte impact door een wereldwijde economische recessie en het vermogen van je business om snel aan te kunnen passen. Welke verandering in je omzet verwacht je in het tweede, derde en vierde kwartaal van 2020?

  • Een hogere omzet
    door (tijdelijk) toegenomen vraag, bijvoorbeeld in de e-commerce, essentiële voedingsmiddelenindustrie of logistiek
  • Een verlies aan omzet tot 15%
    door afgenomen vraag, bijvoorbeeld in consumentengoederen
  • Een verlies aan omzet tot 50%
    door flink afgenomen vraag, bijvoorbeeld in de olie- en gasindustrie en bij grote aankopen die uit te stellen zijn
  • Een verlies aan omzet meer dan 50%
    omdat het aanbieden van het product of dienst tijdens de maatregelen niet mogelijk is, zoals in toerisme, kappersvak of andere contactberoepen

12 mogelijke strategieën voor je business

Combineer je antwoorden op beide vragen en lees in onze whitepaper welke strategie voor jouw business gebruikt kan worden om de crisis te doorstaan.

Whitepaper anderhalvemeter economie

Download gratis onze whitepaper en leer meer!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een greep uit onze
actuele blogs