Brand Identity Matrix: vang je merkidentiteit in 9 blokken

Waar staat je merk voor? Een krachtige merkessentie is een vliegwiel voor je concurrentiestrategie, voor sales en marketing. Met de Brand Identity Matrix methode zet je in 9 kernelementen een sterke merkidentiteit neer. 

Een duidelijke merkessentie – of corporate identity – is cruciaal voor je concurrentiestrategie. Het geeft de richting aan en biedt zingeving in de organisatie. Maar het neerzetten van een dergelijke merkessentie is voor veel bedrijven lastig. De merkessentie gaat niet alleen over je producten en diensten, maar raakt aan alle aspecten van de organisatie: van interne communicatie tot missie en visie tot de omgang met externe relaties.

Brand Identity Matrix: op zoek naar je merkessentie

De Brand Identity Matrix is ontwikkeld door Stephen Greyser (emeritus hoogleraar Harvard, VS) en Mats Urde (associate professor Lund University, Zweden), die het model begin 2019 in de Harvard Business Review publiceerden. In de 9 blokken staan vragen die je organisatie kunnen helpen om dat deel van de merkidentiteit te definiƫren. De blokken zijn verdeeld in drie lagen: intern, extern en intern & extern.

De onderste laag: intern

Deze onderste laag vormt het fundament van je organisatie. Wat is de visie & missie? Je omschrijft er wat de richting is en wat als inspiratie en aspiratie dient. Daarna komt de cultuur van je organisatie aan bod, met normen en waarden die (ongeschreven) gelden. Tot slot beschrijf je waar jullie als mensen en organisatie bijzonder goed in zijn en waarom je beter bent dan de concurrent.

De middelste laag: intern/extern

Deze laag vormt de brug tussen intern en extern. Het gaat over herkenbaar communiceren en uiten. Alle blokken komen samen in het middelste blok, de kern van het verhaal: de merkessentie.

De bovenste laag: extern

Hoe wil je als organisatie gezien worden door anderen? In de bovenste laag ga je aan de slag met je merkpositionering, je waardepropositie en de manier waarop jouw organisatie zich in relaties naar klanten uit.

Het nut van een merkessentie

Een Brand Identity Matrix kan ook als uitgangspunt dienen voor de aspiraties van je organisatie: wat willen jullie zijn? In deze matrix mag je als merk gerust een iets grotere broek aantrekken.

Waarom is het neerzetten van een merkessentie zo belangrijk? De Brand Identity Matrix vormt een merkdocument waar je hele organisatie op kan terugvallen: van communicatie en marketing, tot sales, klantenservice en logistiek. Op alle fronten kun je simpel toetsen of het dezelfde richting inslaat als de richting van het merk. En voor beginnende merken is het een duidelijk en transparant startpunt.

Onze tool voor het doorgronden van merken


Omdat een Brand Identity Matrix zo sterk is en het een krachtig document is om op terug te vallen, gebruiken we het binnen Contentleaders veelvuldig. Bij nieuwe klanten helpen we de Brand Identity Matrix opzetten. Vervolgens zorgen we ervoor dat al ons werk in lijn is met de Brand Identity Matrix, voor marketing die raakt.

Voorbeeld: de Brand Identity Matrix van Contentleaders

Voor elk bedrijf is de matrix anders. Om je een voorbeeld mee te geven: dit is de Brand Identity Matrix van Contentleaders:

Waardepropositie
Zorgen voor het behalen van de (business) doelstellingen door een multidisciplinaire marketing aanpak waarbij de zorgen van de klant op een passende manier uit handen worden genomen.
Relaties
Op een betrokken en persoonlijke manier in contact staan met klanten. We nemen ownership over de doelstellingen en resultaten.

Positie
De autoriteit in Nederland op het gebied van marketing as a service.
Expressie
Volwassen, toegankelijk, direct en eigentijds. De premium club die dingen net even op zijn eigen manier aanpakt.
Merkessentie
Marketing die altijd raakt
Persoonlijkheid
De innovatieve expert die op een authentieke manier alles creƫert wat nodig is om te winnen.
Missie en visie
Het is onze visie om een blijvende, positieve impact te realiseren. We ontwikkelen een resultaatgerichte, integrale marketingformule voor onze ambitieuze klanten.
Cultuur
De cultuur van Contentleaders is te omschrijven in de volgende kernwaarden:
Leergierig, resultaatgericht en met plezier.

Competenties
Ontwikkelen en uitvoeren van strategische marketingactiviteiten die naadloos aansluiten op de business-doelstellingen van onze klanten.

Benieuwd naar jouw merkessentie en hoe wij dit doorvertalen in een strategisch marketing plan?

koffie

Aan de slag met jouw merkessentie

Een greep uit onze
actuele blogs

Download onze gratis brochure
En ontdek hoe wij jou kunnen helpen groeien

Marketing adventskalender:
dagelijks 1 tip