Zoekmachine marketing is zonder twijfel een van de onderwerpen waar on- en offline het meest over gesproken wordt, waardoor het verschil tussen de zin en onzin niet duidelijk is. Dus kom je geen stap verder met de informatie die je hebt gevonden. De tweede aflevering van onze Marketing Bull & Branie podcast lost dat op, omdat Israel, Cornelis en Milan je vertellen hoe je wél succes boekt met zoekmachine marketing. In deze blog geven we je alvast een voorproefje van de podcast.
Als je een marketeer bent, dan ken je de drie pijlers van zoekmachine marketing en dan weet je dat Google en consorten letten op autoriteit, content en techniek. Dus kun je nagaan of je inderdaad zo’n sterk merk bent als je beweert, of je precies die content biedt waar je doelgroep naar op zoek is, en of je website wel technisch in orde is. Helaas gaat het op dit vlak nog maar al te vaak mis en komt de bull**** naar boven drijven. We komen bijvoorbeeld dagelijks websites tegen die technisch niet in orde zijn. Zonde, want veel dingen zijn vrij makkelijk te repareren en veel tijd kost het meestal niet. Daarom tippen we je in de podcast ook een aantal tools waarmee je jouw website eenvoudig kunt checken en belangrijker nog: verbeteren. Kortom, wil je wel resultaat boeken met SEO en SEA, beluister dan de podcast van begin tot eind.
Waar zoekmachine marketing eigenlijk over zou moeten gaan
Hoe zorg je ervoor dat het geld dat je in adwords of SEA stopt, uiteindelijk meer geld voor jouw business oplevert?
Zo nail je je zoekwoordonderzoek
Welke vragen leven er? Welke trefwoorden horen daarbij? En op welke zoekwoorden scoort je concurrent? SEO én SEA beginnen met een goed zoekwoordenonderzoek. In elke fase van de aankoop hebben potentiële klanten andere vragen. Maak daar specifieke pagina’s voor, zodat ze precies vinden wat ze zoeken.
Kwaliteit van zoekmachine advertenties is key
“Als ik maar meer geld biedt met een advertentie in Google Ads, dan kom ik vanzelf bovenaan staan.” Onzin! De kwaliteitsscore – ook wel relevantiescore – is veel belangrijker. Het cijfer gaat van 0 – 10. Een hoger cijfer weegt zwaarder mee dan de harde euro’s die je biedt. Heb je een betere score maar bied je minder dan je concurrenten, dan kun je alsnog hoger komen te staan.
Weten hoe zoekmachine marketing scoort
Je doelen weten en instellen is tweeledig. Eén: Google weet daarmee of je advertenties wel of niet scoren en kan goed scorende advertenties hoger plaatsen. Twee: je weet zelf welke doelen worden gehaald en in hoeverre SEO en SEA aan je business bijdragen. Je doelen stel je zowel in Google Ads als Google Analytics in.
En Voice Search, hoe zit het daar dan mee?
Dat kunnen we je het beste met onze eigen voices vertellen 😉
Welke zaken zie jij graag besproken? Waar je vragen over hebt, of merkt dat bullshit leeft? Laat een bericht achter. En doe dat vooral ook als je zelf een podcast wil (laten) opnemen in onze podcast studio!