Toen ik mijn carrière in de reclame begon, bestond het internet nog niet. Nu kan dankzij het internet elk bedrijf zijn eigen marketing en reclame regelen. Maar succes bereiken met marketing is moeilijker dan ooit.
Tijdperk simpel
Mensen zijn het beu dat politici zeggen dat het allemaal niet zo makkelijk is. Zoveel was duidelijk na de zege van Donald Trump. Het geluid van Trump, die alles versimpelt, is kennelijk een fijn geluid. Een grote groep mensen heeft behoefte aan een versimpeling van de werkelijkheid. Dat zie je ook terug in het bedrijfsleven en in de marketing. We hebben meer data, sociale media, marketingautomation en allerlei slimme tools die allemaal hetzelfde lijken te beloven: alles kan simpeler en resultaat is voor iedereen bereikbaar, voor iedere marketeer en ondernemer.
Instantresultaat
Ik heb er zelf aan meegedaan. Vol enthousiasme stortte ik mij op nieuwe tools op het gebied van marketing. En hoewel ik soms goede resultaten boekte, was dit eerder uitzondering dan regel, eerder geluk dan wijsheid.
Datablindheid
Deze week stond er een interessant artikel over big data in het FD. Een mooie quote daaruit laat zien waarom meer data en hulpmiddelen het niet altijd makkelijker maken. Dat ze soms zelfs leiden tot slechtere resultaten, doordat we ons blindstaren op tools en vergeten onze intuïtie te volgen, goed na te denken en de tijd te nemen. ‘De meeste CEO’s zijn mannen, maar dat betekent nog niet dat de beste CEO een man is.’
Juist complexer
Ruim anderhalf jaar runnen we nu succesvol onze marketingstart-up Contentleaders. Ik weet inmiddels dat de waarheid anders ligt. Marketing is niet simpeler geworden door alle hulpmiddelen en nieuwe ontwikkelingen. Marketing is juist complexer geworden. De reden is ironisch genoeg simpel. Je kunt onderdelen van je operationele marketing niet los zien van elkaar; alles hangt met elkaar samen. Daarmee is je marketing zo sterk als je zwakste schakel. Als je een goede SEO hebt, maar slechte calls to action, schiet het niet op. Als je via je website leads genereert, maar je lead nurturing is niet goed, schiet het niet op. Als je goede lead nurturing hebt, maar sales ze niet goed kan opvolgen, schiet het niet op. Elk onderdeel moet kloppen.
De nieuwe marketeer
Om marketing te laten werken heb je marketeers nodig die niet specialistisch zijn. Ze moeten alles kunnen: vormgeven, schrijven, websites bouwen. En alles zijn: technisch, creatief, analytisch. Dit slag mensen is zeldzaam. Ik ben blij dat wij ze in huis hebben. Ze worden nou eenmaal niet zo afgeleverd door opleidingen.
Relatie centraal
Je marketing is dus zo sterk als je zwakste schakel. Met dat devies richten we ons op de relatie met onze klanten. Daarom werken we niet meer op projectbasis. Als we écht iets willen betekenen, moeten we langdurig met een klant optrekken en samen groeien. Dan moeten we het idee loslaten dat we alle antwoorden hebben. Dan moeten we erop vertrouwen dat we de beste mensen in huis hebben en dat zij samen met een klant wel altijd de juiste antwoorden kunnen vinden, in welke situatie dan ook. Waarom het goed is dat dingen moeilijk zijn Als iets makkelijk was, deed iedereen het. Dus ga door, juist als iets complex wordt. Omarm je moeilijkheden. Want je zou zomaar iets op het spoor kunnen zijn, wat duurzaam werkt. Dus ga door, juist in dit tijdperk van instant succes, juist in dit tijdperk waarin we alles makkelijk willen maken. Maar vergeet nooit dat het moeilijk is dingen simpel te maken.