Jouw salesgesprek verbeter je met deze drie gouden tips

Als je online marketing veel leads oplevert, moet je deze leads opvolgen. Het salesgesprek is de laatste stap om van je lead een klant te maken. Wij hebben drie gouden tips voor nóg betere salesgesprekken.

1. Stel vragen en luister goed

Door veel vragen te stellen, kom je veel te weten. Dus: vraag, vraag, vraag! Zo kom je precies de huidige pijn en knelpunten te weten en kun je toetsen of jouw aanbod aansluit op de behoeften van je potentiële klant. Vraag door als je denkt dat je de kern nog niet te pakken hebt, maar blijf ook weer niet in een continue vraagmodus hangen. Luister vooral ook heel goed en stel relevante vragen.

Geef je gesprekspartner (binnen redelijke grenzen) de ruimte die hij nodig heeft. Probeer ook vanaf jullie eerste handdruk in te schatten met wat voor persoonlijkheid je aan tafel zit: is deze persoon vooral introvert of juist extravert, analytisch of empathisch?

Probeer daar ook op in te spelen tijdens het gesprek. Introverte klanten krijgen bijvoorbeeld vaak jeuk van een salesgesprek met zeer extraverte mensen. Ben jij enigszins extravert? Houd daar dan tijdens je salesgesprek rekening mee als je tegenover een introverte klant zit. Want als dit gevoel er eenmaal is, is het zeer lastig – zo niet onmogelijk – om dit nog om te buigen.

Salesgesprek

2. Kom gemaakte afspraken na

Loopt een salesgesprek uit op een vervolggesprek en mag je een offerte toesturen of terugbellen? Zorg er in dat geval voor dat je die afspraak altijd nakomt.

Komt er toch iets tussen? Verplaats de afspraak dan op tijd. Nederlandse bedrijven vinden punctualiteit nu eenmaal erg belangrijk. Het zou zonde zijn als alle moeite voor niets is geweest in deze fase.

3. Weet met wie je aan tafel zit

Bereid je grondig voor op het bezoek aan je mogelijke klant. Een lead is kostbaar. Zorg er daarom voor dat je je huiswerk goed doet. Hoelang bestaat het bedrijf, wat voor klanten bedienen ze, gaat het goed of juist niet? Waar wil het bedrijf naartoe? 

Bevestig voorafgaand aan het salesgesprek jullie contact via LinkedIn. Dan is de kans op herkenning en een klik groter als je jouw contactpersoon in het echt ontmoet.

Brochure Contentleaders

Ontdek in onze brochure hoe wij jou kunnen helpen groeien

Een greep uit onze
actuele blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren en optimaliseren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die relevant en boeiend zijn voor de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons je relevante inhoud en aanbiedingen te tonen.

Alles accepteren Opslaan

Download onze gratis brochure
En ontdek hoe wij jou helpen groeien