Inmiddels weet je al een stuk meer over Marketing as a Service (MaaS). In de vorige twee delen van deze blogserie heb ik je inhoudelijk meer verteld over deze vorm van marketing. Als ruggensteuntje nog even kort wat Marketing as a Service precies inhoudt: Marketing as a Service is een vorm van dienstverlening waarbij je je marketing op abonnementsbasis uitbesteedt aan een extern marketingbureau. Helder verhaal, maar hoeveel kost dat nou eigenlijk? Hoe ziet zo’n abonnementsvorm eruit en hoe vul je deze in? En wat zou je qua kosten moeten investeren, wanneer je zelf een marketeer aanneemt? In het derde deel van deze blogserie vertel ik je hier graag meer over, zodat jij aan het einde van de rit een beter beeld hebt van onze dienstverlening.
Neem je een marketeer aan?
Laten we beginnen met één van de alternatieven van MaaS: het aannemen van een marketeer. Je hoeft je marketing zeker niet uit te besteden, je kunt er ook voor kiezen om een goede marketeer te werven en op te nemen in jouw team. Maar wat betekent dit voor jouw kosten? Wanneer je een marketeer aanneemt, draait deze waarschijnlijk een werkweek van 40 uur. En dat is wel een extra kostenpost, die al snel oploopt tot in de duizenden euro’s. Ga dus voor jezelf na in hoeverre je bereid bent een dergelijke investering te doen. Een goede marketeer is veel waard, maar kost ook veel. Je kunt er ook voor kiezen om intern iemand voor een x-aantal uur per week op je marketing te zetten. Maar dan is het de vraag in hoeverre je de kwaliteit van je marketing kunt waarborgen.
Of ga je je marketing uitbesteden?
Naast dat je een marketeer kunt aannemen, kun je er dus ook voor kiezen om je marketing volledig uit te besteden. Maar wat komen daar dan precies voor kosten bij kijken? Daar is niet per se een eenduidig antwoord op te geven. Dit hangt er maar net vanaf hoe jij je abonnement invult! Vanzelfsprekend: hoe meer uren je uitbesteedt, hoe hoger je abonnementskosten. Afhankelijk van hoeveel jij aan je marketing wilt doen en hoeveel je daaraan wilt besteden, stel je een abonnement op. Wil je een bescheiden marketingplan? Geen punt! Pas je abonnement hier dan op aan. Wil je het juist groots aanpakken? Stel dan een abonnement op waarmee je elke uithoek van het marketingvak verkent!
Of kies je voor een tussenvorm?
Er bestaat ook een tussenvorm waar je voor kunt kiezen. Het is niet zo zwart-wit dat je ofwel voor volledige interne marketing ofwel voor volledige externe marketing kiest. Het is ook mogelijk om je marketing in een hybride-model te gieten. Hierbij pak je een deel van je marketingactiviteiten zelf op. Daarnaast besteed je een deel van je marketing uit aan een extern bureau. De kosten die hierbij komen kijken, hangen uiteraard wel af van de manier waarop je je hybride marketingmodel invult.
Tot slot
De belangrijkste boodschap die ik je voor nu wil meegeven: kies een vorm van marketing die het beste bij jouw bedrijf past. Er is geen marketingaanpak die voor iedereen werkt. Ga voor jezelf na wat je wilt bereiken en hoeveel je bereid bent hierin te investeren.