4 tools die jouw organisatie ondersteunen
‘Bedrijven die tijdens een crisis investeren in marketing en reclame, zien tijdens én na een crisis het marktaandeel toenemen’ – dit is geen mooie marketingpraat, dit zijn de keiharde feiten. Professor Gerard J. Tellis, van de Marshall School of Business in Los Angeles, vergeleek meerdere wetenschappelijke studies over het effect van marketing in onrustige tijden. We kunnen van hem leren dat het wel degelijk zin heeft om te blijven investeren in je marketing. Maar hoe doe je dat wanneer je werknemers thuiswerken, en consumenten minder de deur uitgaan? In deze blog zetten we 4 tools op een rij om hierbij te helpen.
Maar eerst nog even terug naar het onderzoek. Waarom is het belangrijk om te blijven investeren in jouw marketing? Marketing volledig stil leggen, maakt de opstart later lastiger. Consumenten moeten de weg terugvinden naar jouw vertrouwde merk. Ben je een tijd uit beeld geweest? Dan geldt uit het oog, uit het hart. Het blijft daarom belangrijk voor merken om relaties met klanten te onderhouden. Daarnaast is het nou eenmaal zo dat veel merken juist minder gaan adverteren, in onrustige tijden steek je er als merk sneller bovenuit.
Tools die ondersteunen bij jouw marketing
#1 – Blijf communiceren – Slack
Blijven communiceren: dat is ontzettend belangrijk om een organisatie draaiende te houden. Tegenwoordig zijn er talloze opties om met collega’s én klanten in contact te blijven. Slack is één van deze opties: gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Door ‘channels’ aan te maken kun je groepen maken voor bepaalde klanten. Hier kun je met elkaar overleggen, documenten delen, videobellen en meer. Het programma is te koppelen met ruim 2000 tools, zoals Google Drive en Microsoft Office. Het is uiteraard te downloaden voor je laptop maar beschikt ook over een mobielvriendelijke versie.
#2 – Geen gestress om documenten – Google Drive
Slaat iedereen in het bedrijf documenten apart op? Niet doen. Na een systeemcrash, een verloren USB-stick of een gewist document vind je de data niet meer terug. Door gebruik te maken van een bestandsopslag (in de cloud) hoef je hier nooit meer over in de stress te zitten. Iedereen in het bedrijf heeft toegang tot alle bestanden. Je kunt documenten eenvoudig en veilig delen. Het is mogelijk om toestemming te geven aan collega’s die mogen bewerken of juist niét. En er wordt altijd een automatische backup gemaakt.
#3 – Geen vertragingen – Google Meet
Je hoopt het natuurlijk niet, maar het is mogelijk dat een land volledig op slot moet. Er zit niks anders op dan werknemers thuis te laten werken. Maar hoe overleg je met collega’s? Kunnen salesmeetings nog doorgaan? En kun je een nieuw idee nog wel pitchen aan jouw leidinggevende? Maak gebruik van platformen als Google Meet. Hier kun je met elkaar videobellen, je scherm delen én het is zelfs mogelijk om presentaties of vergaderingen direct op te nemen. Zo kunnen belangrijke activiteiten binnen jouw organisatie, ook op afstand, gewoon plaatsvinden.
#4 Deel die kennis! – Demio
De relaties met jouw klanten onderhouden? Dat is in een onrustige tijd misschien wel moeilijker dan ooit. Maak daarom gebruik van een online presentatie of webinar; én blijf jouw kennis met de klant delen! Er zijn diverse webinar softwares, zoals Demio. Je kunt hier een éénmalige webinar opnemen of complete series inplannen. Deelnemers kunnen via een browser de webinar volgen en hoeven dus geen aparte software te installeren. Je kunt slides, video’s en presentaties met de kijkers delen en chatten met de personen die de webinar volgen.
We krijgen de afgelopen dagen veel vragen over het voortzetten van diverse marketingactiviteiten. Dat is in een onrustige tijd als nu belangrijker dan ooit. We hopen dat deze tips jou helpen om in ieder geval de rust te bewaren binnen jouw eigen organisatie. Heb je specifieke vragen over marketing of online samenwerken. Neem gerust contact met ons op. De telefoon is doorgeschakeld ?