Wat is tijdens een crisis de eerste impuls van veel bedrijven? “We schroeven het marketingbudget flink naar beneden om te bezuinigen” of “We stoppen per direct met alle marketingactiviteiten”. Maar juist op het gebied van marketing liggen kansen om je business de crisis te laten doorstaan of er sterker uit te komen. Gehoord van het Amazon Kindle-verhaal in de crisis van 2008? In deze blog lees je welke kansen op marketinggebied er nu tijdens de crisis liggen.
Marketing waardeloos? Zeker niet!
Bij bezuinigingsrondes ligt marketing er vaak als eerste uit. Op korte termijn lijkt het alsof dat makkelijk kan: het bedrijf merkt er niets van. Maar op middellange en lange termijn komt het bedrijf er toch slechter uit. Waardoor komt dat? De waarde van een merk draagt voor bijna 25% bij aan de waarde van een organisatie of de waarde van de aandelen, blijkt uit economisch onderzoek. Stop je nu geheel met marketing en weet het bedrijf de crisis te doorstaan, dan is het bedrijf na de crisis juist veel zwakker.
Bekijk je jouw business met een marketingblik, vanuit middelen, persona’s en een goed marketing plan, dan zul je zien dat er toch nog kansen te creëren zijn. Ga aan de slag met je zichtbaarheid, autoriteit en (SEO) content.
Kansen voor online adverteren
Tijdens een crisis bezuinigen adverteerders, waaronder je concurrenten. Gedurende de economische recessie van 2008 werd gemiddeld 13% minder budget aan advertenties uitgegeven, schrijft Forbes. De hoeveelheid advertenties van diverse aanbieders in je markt zal afnemen. Bij afname van de vraag naar advertentie-plekken gaat de prijs omlaag. Dat geldt zeker voor search engine advertising. Adverteer jij wel, dan kun je dat nu tegen lagere kosten doen. Dit geeft je de kans om je marktpositie te verstevigen en/of een nieuw product, dienst of feature te introduceren.
Merkbekendheid houden
Doordat je concurrenten op advertentie-uitgaven bezuinigen, zijn ze ook minder
zichtbaar in de markt. Ze verliezen aan naams- en merkbekendheid (brand awareness) en zijn niet meer top-of-mind bij potentiële kopers. Daardoor lopen ze mogelijk toekomstige orders mis. Met goede zichtbaarheid en de juiste merk- en marketingstrategie kun jij die orders wel scoren.
Met marketing toon je ook stabiliteit. Je business straalt uit dat het als een huis staat en een betrouwbare partij is en blijft, ook en juist tijdens chaos en crisis. Een merk om op te bouwen en een lange relatie mee aan te gaan als potentiële koper. Nu en na de crisis kun je de kansen uit dat vertrouwen verzilveren.
Marketing biedt een kans in deze crisis door zichtbaar te blijven en de toestroom mogelijk nieuwe klanten naar sales gaande te houden. Daarmee zul je na de crisis hoger top-of-mind staan dan je concurrenten.
Hoe pakt blijven adverteren tijdens een recessie uit? Voorbeelden van Amazon (2009) en Pizza Hut (1991)
Tijdens de economische recessie van 2008/2009 groeide de omzet van Amazon met 28%. Juist tijdens de crisis bleef het bedrijf continu innoveren met nieuwe producten. Vooral nieuwe Kindle producten zorgde voor groei van het marktaandeel. Tijdens kerst 2009 kochten Amazon klanten meer e-boeken dan gedrukte boeken. In de ogen van consumenten werd Amazon een innovatief bedrijf door een goedkoper alternatief aan te bieden.
Tijdens de economische recessie van 1990/1991 konden Pizza Hut en Taco Bell profiteren van het besluit van McDonald’s om minder te gaan adverteren en promoten. Pizza Hut zag de omzet met 61% groeien, Taco Bell met 40% en McDonald’s had te maken met een verlies van 27%.
Tijdens de economische recessie van 1990/1991 konden Pizza Hut en Taco Bell profiteren van het besluit van McDonald’s om minder te gaan adverteren en promoten. Pizza Hut zag de omzet met 61% groeien, Taco Bell met 40% en McDonald’s had te maken met een verlies van 27%.