Hoe zit het eigenlijk met de energie in jouw bedrijf?

Maandagavond kwart over tien – het is echt tijd om te stoppen. Dinsdagavond half elf – eindelijk naar huis. Woensdag, zelfde liedje. Donderdag? Even niet overwerken – heerlijk. Op vrijdag een borrel, maar tijdens de borrel wel nog wat afronden. Zaterdag gewoon met het hele team aan de bak. En zondag ook nog even wat doen. Bij Contentleaders, onze marketing start-up, is dit de afgelopen maanden de norm geweest; we zaten in de hyperzone. Wij zijn niet de enige ondernemers die eindeloos doorgaan. Veel ondernemers doen dat, avond na avond, weekend na weekend. Maar dat houd je toch niet eeuwig vol?

Zin in bedrijven

Hans van der Loo, schrijver van We hebben er zin in!, heeft de energiematrix ontwikkeld. Energie is voor elke organisatie een essentiële brandstof. Hoe meer zin wij met ons allen hebben, hoe meer energie een organisatie heeft. De Energiematrix helpt organisaties te meten hoeveel energie zij hebben.

Energie bedrijf
Energie bedrijf

Dimensies van energie

Energie kent twee dimensies: hoeveelheid en kwaliteit. Hoeveelheid: is er veel of weinig energie? Kwaliteit: is de energie negatief of positief? Hieronder zie je de vier energiezones waarin je je kunt bevinden als bedrijf.

Hyperzone (negatieve energie, hoog energiepeil)

  • Permanente hectiek en stress.
  • Voortdurend reageren op prikkels van buitenaf (sense of urgency, moeten).
  • Eigenbelang en kortetermijnperspectief domineren.
  • Koortsachtige gedrevenheid, wisselvallige stemming.
  • Snel competitief, (verborgen) agressie.

Zinzone (positieve energie, hoog energiepeil)

  • Vanuit intrinsieke drive werkend aan topprestaties.
  • Eigen missie/visie, (sense of excitement, willen).
  • Positiviteit, vertrouwen, betrokkenheid.
  • Wilskracht om langetermijnambities te halen.
  • Bevlogenheid, vitaliteit en veerkracht.

Zombiezone (negatieve energie, laag energiepeil)

  • Stilstand en frustratie vanuit gevoel niet (meer) mee te tellen.
  • Doelloos, gevoelens van zinloosheid en onverschilligheid.
  • Negativiteit, wantrouwen, frustratie, cynisme.
  • Passief en apathisch gedrag, opportunisme.

Comfortzone (positieve energie, laag energiepeil)

  • Gemoedsrust vanuit tevredenheid met status quo.
  • Op verleden gebaseerde en naar binnen gekeerde cultuur, met vaste structureren en gewoonten.
  • Prettige sfeer binnen eigen ‘silo’.
  • Continuering van successen uit het verleden staat centraal.
  • Rationeel en risicomijdend gedrag.

Energiemanagement bij een start-up

Als start-up managen we onze energie bewust. Natuurlijk zitten we in de zinzone. Maar energie is als een golf: ze komt en gaat. Om het energiepeil hoog te houden moeten we af en toe bewust de hyperzone opzoeken. We schalen dan onze business op en groeien snel. Tot we vinden dat we weer een strategisch noodzakelijke stap hebben gezet. Dan kiezen we er bewust voor even pas op de plaats te maken en ruimte te creëren, zodat we weer in de zinzone terechtkomen.

Brochure Contentleaders

Ontdek in onze brochure hoe wij jou kunnen helpen groeien

Een greep uit onze
actuele blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren en optimaliseren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die relevant en boeiend zijn voor de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons je relevante inhoud en aanbiedingen te tonen.

Alles accepteren Opslaan

Download onze gratis brochure
En ontdek hoe wij jou helpen groeien