Je bedrijfscultuur niet begrijpen is als een cloud-oplossing zonder internet

Culture eats strategy for breakfast

Het ontkennen van het belang van bedrijfscultuur voor het bouwen van een merk is hetzelfde als besluiten dat je het goed vindt om een concurrentienadeel te hebben. Dat wil je als verantwoordelijke voor marketing natuurlijk niet. Toch?!

Organisaties beschouwen bedrijfscultuur tegenwoordig als vanzelfsprekend. Het wordt afgedaan als iets waar iedereen het over heeft bij het koffiezetapparaat, het ‘is er gewoon’. Maar, cultuur verdient meer. Dat het als iets ongrijpbaars of ontastbaars wordt gezien, betekent niet dat het geen aandacht verdient. Cultuur zit geworteld in je organisatie. Er is geen slechte of goede cultuur. Het gaat om het inzicht in die cultuur.

Wat is (bedrijfs)cultuur?

Net zoals bedrijfscultuur, laat ook cultuur zich niet gemakkelijk uitleggen. Waar de meesten het over eens lijken te zijn is dat cultuur gaat over de collectieve mentaliteit van een groep. In dit geval: een bedrijf of afdeling. Dit betekent dat de groep dezelfde normen en waarden deelt. Een groepsgevoel binnen het bedrijf kan ervoor zorgen dat jouw prestaties beter zijn dan de concurrentie, die op papier misschien beter is.

Bedrijfscultuur en marketing

Je cultuur moet passen bij wat jij als organisatie wilt uitdragen. Anders is je merkessentie niet geloofwaardig en kan je de beloftes die je door marketing wilt uitdragen niet waarmaken. Inzicht in cultuur is nodig om draagvlak binnen je organisatie te creëren en om zo de juiste acties ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Maar het blijft natuurlijk niet alleen bij cultuur. Je moet al je bouwstenen van je merk van binnen en buiten begrijpen. Inzicht in jouw positie binnen de markt is van net zulk groot belang als inzicht in de cultuur van de organisatie.

Krijg gemakkelijk inzicht

Bedrijfscultuur gaat dus over de normen, waarden en gedragsuitingen van alle medewerkers: de collectieve mindset. Iets wat niet gemakkelijk te vatten is. Maar wij kunnen je helpen! In het model ‘The Culture Factor’ van Boris Groysberg wordt op een heldere manier weergegeven hoe je cultuur in kaart kunt brengen. Hij kijkt bijvoorbeeld  naar de manier waarop mensen reageren op verandering en hoe interacteren zij met elkaar? Aan de hand van deze assen kun je de cultuur opdelen in 8 hoofdcategorieën.

The Culture Factor

Contentleaders heeft een scan ontwikkeld om gemakkelijk achter jouw organisatiecultuur te komen. Meer weten? Laat je gegevens achter en wij nemen direct contact met je op! De eerste 15 analyses geven we gratis weg, wees er dus snel bij!

Brochure Contentleaders

Ontdek in onze brochure hoe wij jou kunnen helpen groeien

Een greep uit onze
actuele blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren en optimaliseren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die relevant en boeiend zijn voor de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons je relevante inhoud en aanbiedingen te tonen.

Alles accepteren Opslaan

Download onze gratis brochure
En ontdek hoe wij jou helpen groeien