5 Google for jobs tips om te scoren in de zoekmachine
chevron-right
chevron-right

5 Google for Jobs tips om te scoren in de zoekmachine!

5 Google for Jobs tips om te scoren in de zoekmachine!

Ben jij werkzaam voor een uitzendbureau, wervings- en selectiebureau of organisatie met veel openstaande vacatures? Dan helpt deze blog je het verschil te maken! In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het namelijk essentieel je te onderscheiden. De uitdaging is om als eerste gevonden te worden, dat hoef ik jou waarschijnlijk niet uit te leggen. Door de komst van Google for Jobs naar Nederland is het vanaf nu gemakkelijker om deze uitdaging aan te gaan. In deze blog geef ik je 5 Google for Jobs tips om bovenaan in Google te staan.

O, ja… dat deze Google for Jobs tips resultaat opleveren blijkt uit de implementatie bij één van de meest toonaangevende uitzendbureaus in de transportsector.

Maar, wat is Google for Jobs?
Google for Jobs is een verzameling van vacatures van jobboards en websites die bovenaan in de zoekresultaten worden vertoond en aansluiten op de ingevoerde Google zoekopdracht.

Google for jobs

Tip 1: Spreek de taal van je doelgroep

De eerste Google for Jobs tip is het leren spreken van de taal van je doelgroep. Zodra je weet welke termen een werkzoekende binnen de zoekmachine gebruikt, kun je daar de content op aan laten sluiten. Door te laten zien dat jij de taal van jouw doelgroep snapt en spreekt, verhoog je de relevantie. Dit ziet het algoritme van zoekmachines als belangrijkste onderdeel voor het rangschikken van zoekresultaten.

Een simpele manier om de taal van je doelgroep te leren kennen is een zoekwoordenonderzoek via een gratis tool zoals UberSuggest. Door het uitvoeren van zo’n onderzoek krijg je inzicht in de populairste functienaam en waar maandelijks het meest op wordt gezocht. Om echt te scoren binnen Google for Jobs is het dan ook verstandig om deze inzichten te gebruiken. Gebruik in de functienaam ook woorden als ‘junior’ en ‘senior’ en de branche waarin de vacature open staat. Hiermee wordt de vacature een stuk relevanter ?.

Tip 2: Maak je vacature specifiek

Om zo hoog mogelijk te scoren in Google for Jobs is een specifieke vacature heel belangrijk. Werkzoekenden zullen snel zoeken op een functietitel in combinatie met een locatie of specifieke werkgever. Zorg dus dat je deze informatie biedt! Google for Jobs heeft om deze reden een aantal velden verplicht gemaakt:

Verplichte velden voor Google for Jobs

  • Functienaam.
  • Omschrijving van de vacature.
  • Naam van de werkgever.
  • Volledige adres van de vestiging van de werkgever.
  • Publicatiedatum van de vacature.

Door minstens deze velden in te vullen word je opgenomen in de resultaten. Maar waarschijnlijk sta je niet direct bovenaan. Om maximaal te scoren met deze Google for Jobs tip is het zinvol om onderstaande optionele velden toe te voegen aan vacatures. Deze extra velden maken de vacature, daar is het woord weer, specifiek.

Optionele velden voor Google for Jobs

  • Salaris dat de kandidaat gaat verdienen.
  • Dienstverband (part-time of full-time) van de vacature.
  • Einddatum van de vacature.
  • Vacature ID.

Tip 3: Optimaliseer voor het algoritme van Google met Structured Data

Wil je Google for Jobs implementeren en maximaal scoren in Google? Dan is dit de belangrijkste tip. Het is een wat technisch verhaal, maar ik bestempel dit als het allerbelangrijkste dat ik je in deze blog ga geven: het toevoegen van Google for Jobs Structured Data. Hiermee maak je de context van de vacaturepagina begrijpelijk voor Google. Wanneer onderstaande voorbeeldcode in de broncode van de vacaturepagina is geplaatst, weet Google for Jobs precies dat het hierbij gaat om een ‘senior webdeveloper’ vacature in ‘Amersfoort’. De waarde die in het schema zijn geplaatst worden vervolgens door Google geplaatst in de velden die in Google for Jobs worden getoond.

<script type="application/ld+json">{"@context": "https://schema.org/", "@type": "JobPosting", "title": "Vacature Senior Web Developer in Brabant", "description": "Wij zijn op zoek naar een senior webdeveloper...", "identifier":{"@type": "PropertyValue", "name": "Peakfort", "value": "1234567"}, "datePosted": "2020-06-01", "validThrough": "2020-12-31T00:00", "employmentType": "CONTRACTOR", "hiringOrganization":{"@type": "Organization", "name": "Peakfort", "sameAs": "https://peakfort.nl", "logo": "https://peakfort.nl/images/logo.png"}, "jobLocation":{"@type": "Place", "address":{"@type": "PostalAddress", "streetAddress": "Modemweg 45", "addressLocality": "Amersfoort", "addressRegion": "BS", "postalCode": "3821", "addressCountry": "NL"}}, "baseSalary":{"@type": "MonetaryAmount", "currency": "EUR", "value":{"@type": "QuantitativeValue", "value": 40.00, "unitText": "HOUR"}}}</script>

Tip 4: Check de implementatie van Structured Data

Nadat de Structured Data is geïmplementeerd in de broncode van de vacaturepagina is het verstandig om de werking ervan te testen. Dit doe je heel gemakkelijk met de Structured Data testing tool van Google. Geeft Google je een waarschuwing of krijg je een probleemmelding? Kijk dan nog eens naar tip 2 en 3. Kom je er nog niet uit? Milan helpt je verder!

Tip 5: Verlaag de sollicitatie drempel

Na het voltooien van tip 4 heeft Google 24 uur nodig om je vacature te indexeren en staat je vacature als het goed is in de lijst van vacatures van Google for Jobs. Om het aantal sollicitaties zo hoog mogelijk te krijgen, is het advies om zo min mogelijk gegevens in eerste instantie uit te vragen. Oftewel: maak de sollicitatie drempel zo laag als mogelijk! Verwacht niet dat werkzoekenden direct een sollicitatiebrief en CV sturen. Zet bijvoorbeeld een chatbot in, een formulier waar bezoekers hun e-mailadres kunnen achterlaten om meer informatie te ontvangen of een knop om direct een WhatsApp gesprek te starten.

Extra Google for Jobs tip: verhoog de relevantie van je vacature met een video

Oké, nog één extra Google for Jobs tip om maximaal te scoren! De toepassing van video op vacaturepagina’s kan een flinke boost geven aan je positie binnen Google. Video’s houden bezoekers lang op de pagina en hieruit signaleert Google dat jouw content relevant is.

Maak je al gebruik van video bij vacatures? Vergeet dan niet de ondertiteling toe te voegen via een SRT-bestand. Ondertiteling via een SRT-bestand vertelt Google namelijk waar je video over gaat. Op deze manier geef je jouw vacature nog dat extra SEO-zetje!

Zijn bovenstaande Google for Jobs tips iets te technisch voor je, of twijfel je over de implementatie?

Neem dan contact op met onze SEO-expert Milan!

In deze blog:

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Webinar Cookieloze Tijdperk

Google Chrome is gestart met het blokkeren van Third-Party Cookies. Ben jij nog niet gestart met het cookieloze tijdperk? Bekijk ons on-demand webinar en ontdek de impact voor jou en welke oplossingen er zijn.