Best of Breed vs geïntegreerde marketingaanpak

In de softwarewereld is het een hele bekende term: “Best of Breed”. Van alle softwarepakketten kies je diegene die het beste een specifiek onderdeel kan automatiseren. Ook in marketing zie ik deze aanpak veelvuldig gebruikt worden. Omslachtig en slecht voor de kwaliteit, waarom geen geïntegreerde marketingaanpak?

Een partij die je eenmalig betrekt bij je strategie- en identiteit vraagstukken, een ander bureau regelt je SEO en SEA en weer een ander ontwerpt je advertenties en huisstijl. Wil je focus op leadgeneratie of hulp bij het organiseren van een evenementen? Weer een ander marketingbureau. Of heb je de capaciteit om alles intern op te lossen?

Marketeer veredelde Projectcoördinator

Misschien klinkt het logisch, want ieder bureau is een expert op hun eigen vakgebied. En omdat marketing behoorlijk complex is geworden, kun je niet alles zelf doen. Vaak hoor ik, net als in de softwarewereld, dat door het inzetten van losse bureaus de synergie vaak ontbreekt. Daarnaast verandert de baan van een marketeer in een soort projectcoördinator. Iemand die iedereen moet briefen en alle losse elementen op elkaar moet afstemmen. De synergie gaat verloren en de energie erbij.

Best of Breed vs geïntegreerde marketing aanpak

Breng de synergie terug door geïntegreerde marketing

Vandaag de dag is je marketing (helaas) zo goed als de slechtste schakel in de keten. Als Adwords veel verkeer oplevert, is dat natuurlijk geweldig. Maar wat als je bezoekers vervolgens niet op de juiste pagina komen of als er op de pagina geen goede call-to-action staat? Wat als de content niet kwalitatief genoeg is? Wat als je een lead genereert, maar te vroeg belt? Of als je deze lead niet effectief bewerkt van marketing- tot sales qualified lead, middels lead nurturing? Alles moet kloppen en elkaar versterken.

Nu zou ik af kunnen sluiten met: ‘Dat kunnen wij voor je regelen.’ Maar dat doe ik niet. En laat het me niet merken dat je vanuit deze blog tóch de brochure downloadt! In plaats daarvan sluit ik af met een tip. Om jouw marketingeuro zo goed mogelijk te laten renderen, raad ik je maar één ding aan: centraliseer zoveel mogelijk van je marketingactiviteiten! Je behoudt overzicht, kunt focus aanbrengen en ziet synergie tussen alle losse delen.

PS: Ik zie het als je toch een brochure downloadt.