5x waarom je podcasts moet toevoegen aan jouw marketingmix

Bas van Domselaar

Podcasts in de marketingmix

Afgelopen jaar luisterden ruim vijf miljoen Nederlanders regelmatig naar een podcast. Maar hoe bereik je als marketeer de juiste doelgroep? Wat levert een podcast op als je het toevoegt aan jouw marketingmix? En wat draagt het uiteindelijk bij aan het grotere marketingplan? We geven 5 redenen, én een bonus, waarom jij vandaag nog de podcast studio moet induiken om jouw podcast toe te voegen aan je marketingmix.

#1 Bereik een nieuw publiek

Met een podcast kun je een nieuw deel van jouw doelgroep bereiken. Uit onderzoek blijkt dat podcast-luisteraars vaak anderen mensen zijn dan streamers of websitebezoekers. Het kan dus zo zijn dat je met een podcast nét de mensen uit je doelgroep bereikt, die op een andere manier moeilijker te benaderen zijn.

#2 Wereldwijd delen

Door nieuwe technische mogelijkheden is het gemakkelijk om jouw podcast te delen. Via platformen als Apple iTunes en Spotify kun je duizenden potentiële luisteraars bereiken. Je neemt in een podcast studio jouw opnames op en nog geen dag later kun je het wereldwijd delen. Makkelijk en een toegankelijke manier om relevante content te delen. 

#3 Podcast = verbinden

Een podcast is de ideale manier om je doelgroep te verbinden aan je merk. Je deelt kennis, inspireert en amuseert de luisteraar. Daarnaast kunnen luisteraars de sfeer goed proeven, het voelt voor hen alsof ze onderdeel uitmaken van het gesprek. Het is de juiste plek om het merkbewustzijn bij de potentiële klant te vergroten. Je creëert bewustzijn over jouw merk maar juist ook over relevante onderwerpen voor de doelgroep.

#4 Autoriteit binnen branche

Binnen b2b-marketing worden podcasts steeds populairder. Om als merk voorop te blijven lopen wil je voortdurend bijblijven met de meest actuele ontwikkelingen. Gebruik de kennis van mensen in je organisatie om mooie en impactvolle verhalen te maken. Dit biedt je nu een interessante kans om autoriteit te worden binnen jouw branche.

#5 Onverdeelde aandacht

Dagelijks wordt jouw doelgroep overspoeld met advertenties, mails en andere zaken. Wanneer hebben ze nog de onverdeelde aandacht voor jouw merk? Creëer met jouw podcast serie een rustmoment voor bijvoorbeeld het forensen in de dag. Dan is je doelgroep, heel even, even helemaal voor jou. Bijzonder toch?

#Bonus: podcast studio huren

Als je het doet, doe het dan goed. Een podcast studio, professionele apparatuur en iemand die alles voor je monteert. Je zou denken dat het maken van een podcast aardig in de kosten loopt. Wel eens gedacht om een podcast studio te huren? Lager in kosten, alle professionele apparatuur binnen handbereik én je kunt het op een laagdrempelige manier uitproberen.

Kom alles te weten over onze podcast studio 

In onze leaflet lees je alles over de podcast studio bij Contentleaders. We vertellen je meer over het proces, de verschillende pakketten en delen een aantal interessante feiten!