3 must reads over disruptieve businessmodellen

Nespresso, Netflix, Ikea, Paypal … Dat succes willen we allemaal. Voordat je begint met het bouwen is een beetje inspiratie wel op z’n plek. Als strateeg lees ik daarom heel wat boeken. Dit zijn wat mij betreft de interessantste must reads over disruptieve innovatie:

The Business Model Navigator

Een must read omdat het de 55 businessmodelpatronen blootlegt die zijn ontdekt op basis van onderzoek naar de 250 succesvolste bedrijven van de afgelopen 25 jaar. Het inzicht uit dat onderzoek is dat succesvolle disruptieve modellen vrijwel altijd een combinatie zijn van deze 55 patronen, enkel in een nieuwe combinatie binnen een nieuwe context. Zo is Nespresso bijvoorbeeld een herhaling van zetten als je kijkt naar het printermodel (of het zogenoemde razor-en-blademodel). De koffieautomaat is de printer, de cups zijn de cartridges. Een must read die je enorm zal helpen om sneller en beter goede nieuwe modellen te bedenken voor jouw bedrijf.

Business Model Canvas

Bijna al een klassieker, die het businessmodel-denken enorm heeft gepromoot, en niet zonder reden. Door dit boek hebben we inmiddels een simpel model dat ervoor zorgt dat we een gezamenlijke taal hebben om het over businessmodellen te hebben. Het zorgt ervoor dat we elkaar sneller en beter begrijpen en dat we meer mensen in het proces van businessmodelinnovatie kunnen betrekken. Heb je dit boek nog niet gelezen? Bestel het dan direct, want dit is een must read voordat je met businessmodelinnovatie aan de slag gaat.

Porter over concurrentie

Disruptief zijn is meer dan geluk hebben. Het lukt alleen door een slimme strategie te ontwerpen. Te vaak zie ik ondernemers aan de slag gaan met businessmodelinnovatie zonder enige fatsoenlijke kennis over strategie. De kans dat je businessmodel slaagt, is dan zeer gering. Een businessmodel is immers een manier, een middel om een strategisch voordeel te bereiken. Als je niet weet in welke markt je je begeeft en hoe de concurrentiekrachten in die markt werken, kun je ook nooit een goede strategie bedenken. Succes met businessmodelinnovatie vergroot je aanzienlijk door deze echte klassieker te lezen. Taaie stof, maar zeer krachtige kennis.