10 tips om jouw tekst naar een hoger niveau te tillen

Nikki Mul

Een correcte tekst maakt nog geen goede tekst

Een correcte tekst schrijven lukt de meesten van ons. Zo niet: spellingcheck en Google zijn je beste vrienden. Helaas betekent dit niet dat je per se een goede tekst hebt geschreven. Tekst die niet aansluit bij het beeld, te veel of weinig woorden en een bestand vol probeersels waarin je zoekt naar de juiste tone of voice. Na de afronding van mijn studies Communicatie en Bestuurskunde versterk ik, Nikki, sinds 1 oktober het Copywriter team bij Contentleaders. Mijn eerste serieuze baan. Ook ik zoek naar wat wel, een beetje of helemaal niet werkt.

Ik ben op zoek gegaan naar wijsheden over goede copy. Daarom voor jou – en voor mij – een lijstje met tien tips die helpen bij het schrijven van een spetterende tekst.

 

1. Schrijf foutloos Nederlands

Of Engels. Of Frans. Of Pools. Het maakt niet uit in welke taal je schrijft, maar niemand vindt een tekst lekker lezen waar met d’s en t’s wordt gegoocheld of waar wordt gesproken over ‘jou klanten’.

2. Ken je publiek

Voor wie schrijf je de tekst? Wat is voor hen van belang, waar zijn ze naar op zoek? Hoe beter jij je lezer kent, hoe gemakkelijker het is om een tekst te schrijven die aansluit. Om onze klanten en lezers beter te leren kennen, maken we bij Contentleaders gebruik van 49 archetypen. Hieronder kom je een overzicht tegen!

3. Weet waar je over schrijft

Als de schrijver geen idee heeft waar hij over schrijft, merk je dit. Het doet ook af aan de ervaring van de lezer. Niets is vervelender dan een tekst met non-informatie tegen te komen. Weet je iets niet zeker? Zoek het op, check het.

4. Bepaal de meerwaarde van jouw product of dienst

Waarom moet jouw lezer dit specifieke product aanschaffen of van deze dienst gebruik maken? Waarom moeten ze vooral wegblijven bij de concurrent? Wanneer je snapt wat de meerwaarde van jouw product of dienst is ten opzichte van de concurrentie, kan je dit beter overbrengen aan de lezer.

5. Weet waarom je schrijft wat je schrijft

Wil je informeren? Activeren? Verrassen? Wil je dat ze iets lezen, downloaden, kopen? Met een duidelijk doel voor ogen, is het een stuk gemakkelijker een tekst op papier te zetten. Als jij niet weet waarom je een tekst schrijft, is het voor de lezer niet duidelijk waarom hij of zij de tekst leest.

Archetypes en tekstschrijven

6. Probeer misschien een beetje omslachtige taal te omzeilen

Dus doe niet wat hierboven staat. Wees duidelijk over de functie van het product of wat de dienst voor de lezer kan betekenen. Dergelijke tussenwoorden verzwakken de boodschap, zo krijg je mensen niet zo ver om voor jou te kiezen.

7. Tekst is in de actieve vorm geschreven

“Er wordt een lijst met handige copy-tips geschreven…”, of “ik schrijf een lijst met handige copy-tips”. Net zoals te veel tussenwoorden verzwakt passief taalgebruik de boodschap. Teksten die actief zijn geschreven lezen beter weg en zetten aan tot actie.

8. Houd het kort en krachtig

Schrijven is schrappen, kill your darlings… misschien dooddoeners, wel waar. Er is geen ideaal aantal woorden aan te wijzen voor een tekst. Voor de één heb je er vijf nodig, voor de ander 10.000. Wel kan je het vaak met minder woorden af dan je denkt. Voeg ideeën samen en schrap onnodige woorden en zinnen.

9. Structuur

Zorg voor een goede structuur. Tussenkopjes, bulletpoints en een logische volgorde: ze helpen de lezer de tekst beter te begrijpen. Dit maakt de tekst ook beter te scannen. Mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie lezen geen hele tekst.

10. Laat je tekst nalezen

Iemand die jouw teksten kan tegenlezen is één van de meest waardevolle tools van een copywriter. Als je veel tijd en moeite in een tekst hebt gestopt, loop je het risico dat je net die ene tangconstructie, ‘n’ te weinig of ‘t’ te veel hebt gemist. Een tegenlezer vist deze fouten uit je tekst.

Oke, nog eentje dan.

11. Hou het leuk!

Natuurlijk, de tekst die je schrijft moet inhoudelijke waarde hebben en iets toevoegen. Maar een tekst die lekker leest is minstens net zo belangrijk. Een opsomming van drie punten in plaats van vier, zet het kortste punt voorop en wissel lange en korte zinnen met elkaar af. Afhankelijk van het doel en het publiek kan je werken met humor, metaforen of stereotypen. Zo wordt een interessante tekst ook een leuke tekst.

Kom alles over onze geïntegreerde marketingaanpak te weten:

Onze diensten, werkwijze, wie we zijn én waarom wij je als geen ander kunnen helpen met groei!